| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Profesjonalne zarządzanie wiedzą pracowników, a zwłaszcza wysoko wykwalifikowanych specjalistów z tytułem MBA czy doktora, jest wyzwaniem dla niejednego menedżera. Trudność tkwi zarówno w implementacji efektywnego systemu motywującego kadry do wymiany informacji, jak i w doborze odpowiednich narzędzi knowledge management (KM). Muszą być one dostosowane do profilu i skali działalności organizacji, ale również liczby pracowników, ich wieku czy wykształcenia.

Zarządzanie wiedzą jest stosunkowo młodą dyscypliną. Pierwsze firmy zaczęły tworzyć banki wiedzy w USA na początku lat 90. W Polsce tworzenie modeli knowledge sharing nadal jest w powijakach. Jak wynika z raportu KPMG „Zarządzanie wiedzą w Polsce”1, w 2004 r. aż 70 proc. polskich firm znajdowało się ciągle jeszcze na bardzo wczesnym etapie wdrażania zarządzania wiedzą. Niestety, w ciągu ostatnich lat niewiele się zmieniło3.

Czynniki sukcesu w zarządzaniu wiedzą

Po pierwsze, kluczowe jest zidentyfikowanie wiedzy w organizacji – gdzie jest zawarta, jakie przybiera formy i jak można ją wydobyć na światło dzienne. Po drugie, pracownik firmy musi chcieć podzielić się tym, co wie, a do tego potrzebny jest odpowiedni system motywacyjny zakotwiczony w kulturze organizacyjnej. Zdaniem Michała Grabarza, dyrektora IT w Infosys BPO Poland, efektywnemu zarządzaniu wiedzą sprzyjają takie wartości korporacyjne, jak praca zespołowa, nastawienie na współpracę, otwarta komunikacja oraz dążenie do doskonałości.

– W wielu firmach nadal nie zarządza się zaufaniem, które z kolei umożliwia efektywne zarządzanie wiedzą. Dlatego warto skupić się na kształtowaniu takich postaw pracowniczych, które bazują na otwartości, wzajemnym szacunku i rozumieniu wspólnych celów – podkreśla Michał Grabarz.

Po trzecie, musi istnieć zespół osób odpowiedzialnych za transfer i audyt wiedzy w organizacji. Tak zwani kontrolerzy wiedzy to coraz powszechniejsza dodatkowa funkcja obejmowana przez pracowników różnych departamentów czy oddziałów firmy. I wreszcie, po czwarte, pracownicy muszą dysponować narzędziami na poziomie technologicznym i organizacyjnym, odpowiednio skompilowanymi z celami i strategią organizacji. Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą pełnią wiele funkcji, m.in. porządkują i standaryzują dane, zapewniają szybki dostęp do najlepszych praktyk oraz identyfikują osoby specjalizujące się w określonych obszarach. Tym bardziej możemy docenić ich znaczenie, jeśli weźmiemy pod uwagę straty, jakie ich brak może przynieść firmie. Według wyliczeń KMPG z 2004 r., brak efektywnego przepływu wiedzy kosztuje średnio aż 45 tys. zł na jednego pracownika rocznie.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Myloview.pl

Fachowcy branży designu wnętrzarskiego, postanowili stworzyć miejsce dla użytkowników internetu, które pozwoli na wybór dekoracji ściennej najwyżej jakości - myloview.pl. Platforma artystyczna myloview.pl, to sklep internetowy, który pozwoli Państwu na wyposażenie wnętrz oryginalnymi naklejkami, muralami, fototapetami oraz obrazami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »