| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Profesjonalne zarządzanie wiedzą pracowników, a zwłaszcza wysoko wykwalifikowanych specjalistów z tytułem MBA czy doktora, jest wyzwaniem dla niejednego menedżera. Trudność tkwi zarówno w implementacji efektywnego systemu motywującego kadry do wymiany informacji, jak i w doborze odpowiednich narzędzi knowledge management (KM). Muszą być one dostosowane do profilu i skali działalności organizacji, ale również liczby pracowników, ich wieku czy wykształcenia.

Zarządzanie wiedzą jest stosunkowo młodą dyscypliną. Pierwsze firmy zaczęły tworzyć banki wiedzy w USA na początku lat 90. W Polsce tworzenie modeli knowledge sharing nadal jest w powijakach. Jak wynika z raportu KPMG „Zarządzanie wiedzą w Polsce”1, w 2004 r. aż 70 proc. polskich firm znajdowało się ciągle jeszcze na bardzo wczesnym etapie wdrażania zarządzania wiedzą. Niestety, w ciągu ostatnich lat niewiele się zmieniło3.

Czynniki sukcesu w zarządzaniu wiedzą

Po pierwsze, kluczowe jest zidentyfikowanie wiedzy w organizacji – gdzie jest zawarta, jakie przybiera formy i jak można ją wydobyć na światło dzienne. Po drugie, pracownik firmy musi chcieć podzielić się tym, co wie, a do tego potrzebny jest odpowiedni system motywacyjny zakotwiczony w kulturze organizacyjnej. Zdaniem Michała Grabarza, dyrektora IT w Infosys BPO Poland, efektywnemu zarządzaniu wiedzą sprzyjają takie wartości korporacyjne, jak praca zespołowa, nastawienie na współpracę, otwarta komunikacja oraz dążenie do doskonałości.

– W wielu firmach nadal nie zarządza się zaufaniem, które z kolei umożliwia efektywne zarządzanie wiedzą. Dlatego warto skupić się na kształtowaniu takich postaw pracowniczych, które bazują na otwartości, wzajemnym szacunku i rozumieniu wspólnych celów – podkreśla Michał Grabarz.

Po trzecie, musi istnieć zespół osób odpowiedzialnych za transfer i audyt wiedzy w organizacji. Tak zwani kontrolerzy wiedzy to coraz powszechniejsza dodatkowa funkcja obejmowana przez pracowników różnych departamentów czy oddziałów firmy. I wreszcie, po czwarte, pracownicy muszą dysponować narzędziami na poziomie technologicznym i organizacyjnym, odpowiednio skompilowanymi z celami i strategią organizacji. Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą pełnią wiele funkcji, m.in. porządkują i standaryzują dane, zapewniają szybki dostęp do najlepszych praktyk oraz identyfikują osoby specjalizujące się w określonych obszarach. Tym bardziej możemy docenić ich znaczenie, jeśli weźmiemy pod uwagę straty, jakie ich brak może przynieść firmie. Według wyliczeń KMPG z 2004 r., brak efektywnego przepływu wiedzy kosztuje średnio aż 45 tys. zł na jednego pracownika rocznie.

reklama

Autor:

ekspert rynku BPO/SSC

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

decyzje-IT.pl

decyzje-IT.pl to specjalistyczny, internetowy serwis branży IT, stanowiący centrum wiedzy na temat rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw i organizacji.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »