| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Profesjonalne zarządzanie wiedzą pracowników, a zwłaszcza wysoko wykwalifikowanych specjalistów z tytułem MBA czy doktora, jest wyzwaniem dla niejednego menedżera. Trudność tkwi zarówno w implementacji efektywnego systemu motywującego kadry do wymiany informacji, jak i w doborze odpowiednich narzędzi knowledge management (KM). Muszą być one dostosowane do profilu i skali działalności organizacji, ale również liczby pracowników, ich wieku czy wykształcenia.

Ta inwestycja się opłaca

Z badań4 wynika, że firmy, które wdrożyły narzędzia zarządzania wiedzą, znajdują się w lepszej kondycji finansowej. Ich średnie ważone ROCE5 są wyższe o 4 proc. od konkurentów, które takich narzędzi nie stosują. Zdaniem Andrzeja Hutniczaka, efektywne zarządzanie wiedzą to również: spójność informacji i łatwość przekazu, możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców, dostęp do bieżących danych na temat wydajności procesów i możliwość podejmowania na tej podstawie decyzji, a także korzystanie z doświadczeń innych i dzielenie się pomysłami.

Według raportu Knowledge Management Infosys Technologies Ltd.6 z 2006 r., 79 proc. pracowników twierdzi, że kultura organizacyjna oparta na zarządzaniu wiedzą sprzyja dokumentacji kompetencji na przyszły użytek, a ponad 80 proc. z nich podkreśla, że jakość pracy jest zdecydowanie lepsza. Ponadto 73 proc. zauważyło, że dzięki zarządzaniu wiedzą w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zaoszczędzili dzień pracy jednej osoby, a 14 proc. – że aż osiem dni pracy jednej osoby.

Wszystkie wymienione korzyści sprowadzają się do dwóch kluczowych – redukcji kosztów i czasu oraz podniesienia jakości pracy. Na inwestowaniu w system zarządzania wiedzą zyskują nie tylko pracodawca czy pracownicy, ale i sami klienci, którzy mają poczucie sprawnego działania firmy i szybkiego reagowania na ich potrzeby. Dlatego pomnażanie kapitału intelektualnego organizacji powinno być celem samym w sobie i integralną częścią każdego przedsiębiorstwa. Nie od dziś wiadomo, że kumulowanie wiedzy poszczególnych jednostek to źródło bezcennej wartości dodanej dla całej organizacji.

DEFINICJA

Wiedza2 – aktywa niematerialne organizacji, na które składają się dane, informacje, kompetencje, doświadczenia, praktyki, wypracowane rozwiązania i procedury i to, co ogólnie można nazwać kapitałem intelektualnym organizacji.

 

PRZYPISY

1 KPMG, Raport Badawczy „Zarządzanie wiedzą w Polsce”, 2004. Badanie – wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo. Zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 121 dużych firm i organizacji działających w Polsce o przychodach powyżej 40 mln euro rocznie i zatrudniających co najmniej 250 pracowników.

2 I. Nonaka, H. Takeuchi, „Kreowanie wiedzy w organizacji”, Poltext, Warszawa 2000.

3 KMPG, „Badania porównawcze: poziom zarządzania wiedzą w Polsce w 2004 r. v. 2008”, 2009.

4 Ibidem

5 Return on Capital Employed (wskaźnik zwrotu na kapitale zaangażowanym).

6 Infosys Technologies Ltd. to światowy lider w dziedzinie rozwiązań technologicznych, notowany na nowojorskiej giełdzie NASDAQ, którego spółką córką jest Infosys BPO Ltd.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agencja Rozwodowa DIVORCED

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »