| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Profesjonalne zarządzanie wiedzą pracowników, a zwłaszcza wysoko wykwalifikowanych specjalistów z tytułem MBA czy doktora, jest wyzwaniem dla niejednego menedżera. Trudność tkwi zarówno w implementacji efektywnego systemu motywującego kadry do wymiany informacji, jak i w doborze odpowiednich narzędzi knowledge management (KM). Muszą być one dostosowane do profilu i skali działalności organizacji, ale również liczby pracowników, ich wieku czy wykształcenia.

Ta inwestycja się opłaca

Z badań4 wynika, że firmy, które wdrożyły narzędzia zarządzania wiedzą, znajdują się w lepszej kondycji finansowej. Ich średnie ważone ROCE5 są wyższe o 4 proc. od konkurentów, które takich narzędzi nie stosują. Zdaniem Andrzeja Hutniczaka, efektywne zarządzanie wiedzą to również: spójność informacji i łatwość przekazu, możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców, dostęp do bieżących danych na temat wydajności procesów i możliwość podejmowania na tej podstawie decyzji, a także korzystanie z doświadczeń innych i dzielenie się pomysłami.

Według raportu Knowledge Management Infosys Technologies Ltd.6 z 2006 r., 79 proc. pracowników twierdzi, że kultura organizacyjna oparta na zarządzaniu wiedzą sprzyja dokumentacji kompetencji na przyszły użytek, a ponad 80 proc. z nich podkreśla, że jakość pracy jest zdecydowanie lepsza. Ponadto 73 proc. zauważyło, że dzięki zarządzaniu wiedzą w ciągu ostatnich sześciu miesięcy zaoszczędzili dzień pracy jednej osoby, a 14 proc. – że aż osiem dni pracy jednej osoby.

Wszystkie wymienione korzyści sprowadzają się do dwóch kluczowych – redukcji kosztów i czasu oraz podniesienia jakości pracy. Na inwestowaniu w system zarządzania wiedzą zyskują nie tylko pracodawca czy pracownicy, ale i sami klienci, którzy mają poczucie sprawnego działania firmy i szybkiego reagowania na ich potrzeby. Dlatego pomnażanie kapitału intelektualnego organizacji powinno być celem samym w sobie i integralną częścią każdego przedsiębiorstwa. Nie od dziś wiadomo, że kumulowanie wiedzy poszczególnych jednostek to źródło bezcennej wartości dodanej dla całej organizacji.

DEFINICJA

Wiedza2 – aktywa niematerialne organizacji, na które składają się dane, informacje, kompetencje, doświadczenia, praktyki, wypracowane rozwiązania i procedury i to, co ogólnie można nazwać kapitałem intelektualnym organizacji.

 

PRZYPISY

1 KPMG, Raport Badawczy „Zarządzanie wiedzą w Polsce”, 2004. Badanie – wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo. Zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 121 dużych firm i organizacji działających w Polsce o przychodach powyżej 40 mln euro rocznie i zatrudniających co najmniej 250 pracowników.

2 I. Nonaka, H. Takeuchi, „Kreowanie wiedzy w organizacji”, Poltext, Warszawa 2000.

3 KMPG, „Badania porównawcze: poziom zarządzania wiedzą w Polsce w 2004 r. v. 2008”, 2009.

4 Ibidem

5 Return on Capital Employed (wskaźnik zwrotu na kapitale zaangażowanym).

6 Infosys Technologies Ltd. to światowy lider w dziedzinie rozwiązań technologicznych, notowany na nowojorskiej giełdzie NASDAQ, którego spółką córką jest Infosys BPO Ltd.

reklama

Autor:

ekspert rynku BPO/SSC

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy sp. k.

Kancelaria prowadzi kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców i osób nieprowadzących działalności gospodarczej w obszarach kontraktów, rozwiązywania sporów i zastępstwa procesowego, windykacji w kraju i za granicą, nieruchomości i budownictwa, podatków, spraw korporacyjnych, stosunków pracowniczych, zamówień publicznych, restrukturyzacji i upadłości, rynków finansowych i finansowania działalności gospodarczej, a także stosunków międzynarodowych i prawa europejskiego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »