| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Profesjonalne zarządzanie wiedzą pracowników, a zwłaszcza wysoko wykwalifikowanych specjalistów z tytułem MBA czy doktora, jest wyzwaniem dla niejednego menedżera. Trudność tkwi zarówno w implementacji efektywnego systemu motywującego kadry do wymiany informacji, jak i w doborze odpowiednich narzędzi knowledge management (KM). Muszą być one dostosowane do profilu i skali działalności organizacji, ale również liczby pracowników, ich wieku czy wykształcenia.

Panorama jest platformą grupującą inne narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą, takie jak: KShop, czyli repozytorium wiedzy, KHive – narzędzie skupiające najlepsze rozwiązania wypracowane w organizacji czy Mplus – narzędzie systematyzujące wiedzę o firmie, jej pracownikach, centrach usług i klientach. Wyszukiwanie informacji ze wszystkich dostępnych narzędzi odbywa się za pomocą wspólnej wyszukiwarki – SearchPlus. Panorama jest również komunikacyjnym uchem i okiem pracowników Infosys. Zawarte są tam komunikaty od kadry zarządzającej, kalendarz z aktualnymi wydarzeniami czy informacje o bieżących konkursach.

Zarządzanie wiedzą jest tematem mającym szczególne miejsce w firmowym portalu, gdyż umożliwia komunikację między osobami pracującymi w tych samych obszarach, w różnych częściach świata – dodaje Anna Tumidajewicz.

Nacisk na zapewnienie różnorodnych narzędzi Knowledge Management kładzie też centrum HP we Wrocławiu, które realizuje projekt budowy tzw. kultury best practice i zachęcania pracowników do dzielenia się wiedzą z kolegami z działu. – Program Knowledge Masters prowadzony jest w formie konkursu pomiędzy indywidualnymi pracownikami oraz pomiędzy departamentami. Ideą jest: „im więcej dzielisz się wiedzą, tym więcej punktów otrzymujesz”. Oczywiście są nagrody, ale to nie jest najważniejsze – mówi Hanna Adamczyk, kierownik Departamentu Zarządzania Wiedzą we wrocławskim Globalnym Centrum Biznesowym Hewlett-Packard. – Tego typu rozwiązania sprzyjają rozwojowi pracownika oraz większej integracji zespołu, który mobilizuje się, aby zdobyć jak najwięcej punktów w konkursie. Zwycięska drużyna otrzymuje tytuł Knowledge Master Team, a najbardziej aktywny pracownik tytuł Knowledge Master – dodaje.

Program Knowlege Masters proponuje trzy narzędzia, za pomocą których można zdobywać punkty:

  • ClicKnow – intranetowa platforma służąca do dzielenia się wskazówkami dotyczącymi narzędzi wykorzystywanych w codziennej pracy w firmie (np. Excel),
  • Knowledge Coffee – spotkania organizowane we własnym dziale, podczas których prowadzący dzieli się wiedzą przydatną do pracy w danym departamencie,
  • Knowledge Game – gra mająca na celu przekazanie przydatnej wiedzy dla danego działu w formie „energizera” (np. quiz).

Z kolei w centrum Capgemini jednymi z ciekawszych narzędzi są portale IDEA i Delivery Excellence, które służą do zbierania i dzielenia się najlepszymi pomysłami pracowników. – Są bazą innowacyjnych pomysłów, które sprawiają, że świadczone przez nas usługi są coraz bardziej efektywne – podkreśla Andrzej Hutniczak, BPO Engagement Executive w Capgemini.

Podnoszeniu jakości pracy i efektywności całej firmy służy też narzędzie do udzielania pracownikom informacji zwrotnych. Tak zwany Visual Management pozwala lepiej zrozumieć poszczególnym zespołom swoją pracę i wykorzystywać kluczowe wskaźniki wydajności (KPI). – Komunikacja za pomocą Visual Management wspiera również nasze działania zmierzające ku doskonaleniu procesów poprzez Lean Six Sigma Management – dodaje Andrzej Hutniczak.

Zdaniem Ewy Kuchty, dyrektora personalnego w arvato services Polska, aby stworzyć odpowiedni system zarządzania wiedzą, należy odpowiedzieć sobie na cztery kluczowe pytania: co chcemy osiągnąć?, co chcemy utrzymać?, co chcemy wyeliminować?, czego chcemy uniknąć? Dopiero po takiej analizie można stworzyć pakiet narzędzi odpowiadających realnym potrzebom danej firmy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krystian Marczak

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »