| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Profesjonalne zarządzanie wiedzą pracowników, a zwłaszcza wysoko wykwalifikowanych specjalistów z tytułem MBA czy doktora, jest wyzwaniem dla niejednego menedżera. Trudność tkwi zarówno w implementacji efektywnego systemu motywującego kadry do wymiany informacji, jak i w doborze odpowiednich narzędzi knowledge management (KM). Muszą być one dostosowane do profilu i skali działalności organizacji, ale również liczby pracowników, ich wieku czy wykształcenia.

Panorama jest platformą grupującą inne narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą, takie jak: KShop, czyli repozytorium wiedzy, KHive – narzędzie skupiające najlepsze rozwiązania wypracowane w organizacji czy Mplus – narzędzie systematyzujące wiedzę o firmie, jej pracownikach, centrach usług i klientach. Wyszukiwanie informacji ze wszystkich dostępnych narzędzi odbywa się za pomocą wspólnej wyszukiwarki – SearchPlus. Panorama jest również komunikacyjnym uchem i okiem pracowników Infosys. Zawarte są tam komunikaty od kadry zarządzającej, kalendarz z aktualnymi wydarzeniami czy informacje o bieżących konkursach.

Zarządzanie wiedzą jest tematem mającym szczególne miejsce w firmowym portalu, gdyż umożliwia komunikację między osobami pracującymi w tych samych obszarach, w różnych częściach świata – dodaje Anna Tumidajewicz.

Nacisk na zapewnienie różnorodnych narzędzi Knowledge Management kładzie też centrum HP we Wrocławiu, które realizuje projekt budowy tzw. kultury best practice i zachęcania pracowników do dzielenia się wiedzą z kolegami z działu. – Program Knowledge Masters prowadzony jest w formie konkursu pomiędzy indywidualnymi pracownikami oraz pomiędzy departamentami. Ideą jest: „im więcej dzielisz się wiedzą, tym więcej punktów otrzymujesz”. Oczywiście są nagrody, ale to nie jest najważniejsze – mówi Hanna Adamczyk, kierownik Departamentu Zarządzania Wiedzą we wrocławskim Globalnym Centrum Biznesowym Hewlett-Packard. – Tego typu rozwiązania sprzyjają rozwojowi pracownika oraz większej integracji zespołu, który mobilizuje się, aby zdobyć jak najwięcej punktów w konkursie. Zwycięska drużyna otrzymuje tytuł Knowledge Master Team, a najbardziej aktywny pracownik tytuł Knowledge Master – dodaje.

Program Knowlege Masters proponuje trzy narzędzia, za pomocą których można zdobywać punkty:

  • ClicKnow – intranetowa platforma służąca do dzielenia się wskazówkami dotyczącymi narzędzi wykorzystywanych w codziennej pracy w firmie (np. Excel),
  • Knowledge Coffee – spotkania organizowane we własnym dziale, podczas których prowadzący dzieli się wiedzą przydatną do pracy w danym departamencie,
  • Knowledge Game – gra mająca na celu przekazanie przydatnej wiedzy dla danego działu w formie „energizera” (np. quiz).

Z kolei w centrum Capgemini jednymi z ciekawszych narzędzi są portale IDEA i Delivery Excellence, które służą do zbierania i dzielenia się najlepszymi pomysłami pracowników. – Są bazą innowacyjnych pomysłów, które sprawiają, że świadczone przez nas usługi są coraz bardziej efektywne – podkreśla Andrzej Hutniczak, BPO Engagement Executive w Capgemini.

Podnoszeniu jakości pracy i efektywności całej firmy służy też narzędzie do udzielania pracownikom informacji zwrotnych. Tak zwany Visual Management pozwala lepiej zrozumieć poszczególnym zespołom swoją pracę i wykorzystywać kluczowe wskaźniki wydajności (KPI). – Komunikacja za pomocą Visual Management wspiera również nasze działania zmierzające ku doskonaleniu procesów poprzez Lean Six Sigma Management – dodaje Andrzej Hutniczak.

Zdaniem Ewy Kuchty, dyrektora personalnego w arvato services Polska, aby stworzyć odpowiedni system zarządzania wiedzą, należy odpowiedzieć sobie na cztery kluczowe pytania: co chcemy osiągnąć?, co chcemy utrzymać?, co chcemy wyeliminować?, czego chcemy uniknąć? Dopiero po takiej analizie można stworzyć pakiet narzędzi odpowiadających realnym potrzebom danej firmy.

reklama

Autor:

ekspert rynku BPO/SSC

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Sklepy KOMFORT S.A.

Sklepy KOMFORT S.A. to największa w Polsce sieć specjalizująca się w sprzedaży pokryć podłogowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »