| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Profesjonalne zarządzanie wiedzą pracowników, a zwłaszcza wysoko wykwalifikowanych specjalistów z tytułem MBA czy doktora, jest wyzwaniem dla niejednego menedżera. Trudność tkwi zarówno w implementacji efektywnego systemu motywującego kadry do wymiany informacji, jak i w doborze odpowiednich narzędzi knowledge management (KM). Muszą być one dostosowane do profilu i skali działalności organizacji, ale również liczby pracowników, ich wieku czy wykształcenia.

Wiedza przewagą konkurencyjną

Zarządzanie wiedzą przynosi najbardziej wymierne efekty w dużych i rozproszonych organizacjach, w których mamy do czynienia z multiplikacją danych, informacji i doświadczeń. Jednak wydobycie „na światło dzienne” i standaryzacja wiedzy nie jest tu jedynym problemem. Powszechnym zjawiskiem jest duża rotacja pracowników wewnątrz struktur organizacji i między poszczególnymi oddziałami firmy, a tym samym wysoka mobilność „umysłów” i ich specjalistycznej wiedzy oraz ryzyko jej utraty. Drugim poważnym problemem jest zapewnienie poufności wiedzy organizacyjnej i zabezpieczenie jej przed ewentualnym wyciekiem na zewnątrz, zwłaszcza jeśli chodzi o informacje na temat klientów. W grę wchodzi też czynnik czysto ludzki, czyli niechęć do dzielenia się wiedzą i syndrom myślenia „wiedza to władza” obecny u pracowników różnych szczebli. W celu wyeliminowania tych i tym podobnych problemów, organizacje decydują się na implementację narzędzi dokumentujących, porządkujących i utrwalających kompetencje. Dzięki temu mogą szybciej reagować na bodźce z otoczenia i być bardziej elastyczne w działaniu.

W niektórych sektorach gospodarki szybki obieg informacji jest decydujący dla utrzymania przewagi konkurencyjnej na rynku. Tak jest między innymi w centrach usług wspólnych i outsourcingu procesów biznesowych, które z założenia charakteryzują się wysokim poziomem innowacyjności, wykorzystywaniem najnowszych technologii i praktyk biznesowych, a także skalą działania. Dobrym przykładem jest Infosys BPO, który posiada 13 centrów w 9 krajach i zarządza 17 tysiącami pracownikami różnych narodowości.

Branża BPO jest bardzo otwarta na wiedzę i dynamiczna, jeśli chodzi o jej przyswajanie. W polskim oddziale firmy zatrudniamy tysiąc wykwalifikowanych specjalistów, z których 10 proc. posiada certyfikaty ACCA, tytuły MBA i stopnie doktorskie. W większości są to osoby ciekawe świata, które chcą podnosić swoje kwalifikacje, uczyć się języków obcych, także tych egzotycznych – mówi Krystian Bestry, dyrektor zarządzający Infosys BPO Europe. – Z drugiej strony tacy specjaliści są bardziej wymagający, jeśli chodzi o narzędzia zarządzania wiedzą. Potrzebują konkretnych, praktycznych rozwiązań, które nie będą czasochłonne, a jednocześnie pozwolą na efektywne korzystanie z repozytoriów wiedzy firmy, dodawanie własnych treści i tworzenie nowych konceptów – dodaje.

Wachlarz narzędzi

Zdaniem Anny Tumidajewicz, dyrektora ds. finansowo-księgowych Infosys BPO Europe, kluczowe jest zapewnienie różnorodności kanałów, którymi wiedza jest rozpowszechniana w organizacji.

Komunikacja musi być dostosowana do doświadczenia pracowników, specjalizacji departamentu, w którym pracują i stanowisk, jakie zajmują. Dlatego nie wystarczy tylko jedno narzędzie zarządzania wiedzą, lecz najlepiej kilka różnych pod względem typu i szczegółowości zawartych informacji. Do szerokiej grupy pracowników można dotrzeć poprzez korporacyjny portal intranetowy Panorama, newslettery, plakaty i inne wizualne formy informowania, natomiast dla osób specjalizujących się w poszczególnych obszarach, kierowników i menedżerów szczególnie cenna jest nasza zaawansowana platforma komunikacyjna, dostępna z portalu internetowego, która koncentruje i systematyzuje całą wiedzę organizacji oraz sposoby jej użytkowania – wyjaśnia Anna Tumidajewicz.

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Adamska

Specjalista ds. Public Relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK