| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Narzędzia wspierające zarządzanie wiedzą w centrach usług biznesowych

Profesjonalne zarządzanie wiedzą pracowników, a zwłaszcza wysoko wykwalifikowanych specjalistów z tytułem MBA czy doktora, jest wyzwaniem dla niejednego menedżera. Trudność tkwi zarówno w implementacji efektywnego systemu motywującego kadry do wymiany informacji, jak i w doborze odpowiednich narzędzi knowledge management (KM). Muszą być one dostosowane do profilu i skali działalności organizacji, ale również liczby pracowników, ich wieku czy wykształcenia.

Wiedza przewagą konkurencyjną

Zarządzanie wiedzą przynosi najbardziej wymierne efekty w dużych i rozproszonych organizacjach, w których mamy do czynienia z multiplikacją danych, informacji i doświadczeń. Jednak wydobycie „na światło dzienne” i standaryzacja wiedzy nie jest tu jedynym problemem. Powszechnym zjawiskiem jest duża rotacja pracowników wewnątrz struktur organizacji i między poszczególnymi oddziałami firmy, a tym samym wysoka mobilność „umysłów” i ich specjalistycznej wiedzy oraz ryzyko jej utraty. Drugim poważnym problemem jest zapewnienie poufności wiedzy organizacyjnej i zabezpieczenie jej przed ewentualnym wyciekiem na zewnątrz, zwłaszcza jeśli chodzi o informacje na temat klientów. W grę wchodzi też czynnik czysto ludzki, czyli niechęć do dzielenia się wiedzą i syndrom myślenia „wiedza to władza” obecny u pracowników różnych szczebli. W celu wyeliminowania tych i tym podobnych problemów, organizacje decydują się na implementację narzędzi dokumentujących, porządkujących i utrwalających kompetencje. Dzięki temu mogą szybciej reagować na bodźce z otoczenia i być bardziej elastyczne w działaniu.

W niektórych sektorach gospodarki szybki obieg informacji jest decydujący dla utrzymania przewagi konkurencyjnej na rynku. Tak jest między innymi w centrach usług wspólnych i outsourcingu procesów biznesowych, które z założenia charakteryzują się wysokim poziomem innowacyjności, wykorzystywaniem najnowszych technologii i praktyk biznesowych, a także skalą działania. Dobrym przykładem jest Infosys BPO, który posiada 13 centrów w 9 krajach i zarządza 17 tysiącami pracownikami różnych narodowości.

Branża BPO jest bardzo otwarta na wiedzę i dynamiczna, jeśli chodzi o jej przyswajanie. W polskim oddziale firmy zatrudniamy tysiąc wykwalifikowanych specjalistów, z których 10 proc. posiada certyfikaty ACCA, tytuły MBA i stopnie doktorskie. W większości są to osoby ciekawe świata, które chcą podnosić swoje kwalifikacje, uczyć się języków obcych, także tych egzotycznych – mówi Krystian Bestry, dyrektor zarządzający Infosys BPO Europe. – Z drugiej strony tacy specjaliści są bardziej wymagający, jeśli chodzi o narzędzia zarządzania wiedzą. Potrzebują konkretnych, praktycznych rozwiązań, które nie będą czasochłonne, a jednocześnie pozwolą na efektywne korzystanie z repozytoriów wiedzy firmy, dodawanie własnych treści i tworzenie nowych konceptów – dodaje.

Wachlarz narzędzi

Zdaniem Anny Tumidajewicz, dyrektora ds. finansowo-księgowych Infosys BPO Europe, kluczowe jest zapewnienie różnorodności kanałów, którymi wiedza jest rozpowszechniana w organizacji.

Komunikacja musi być dostosowana do doświadczenia pracowników, specjalizacji departamentu, w którym pracują i stanowisk, jakie zajmują. Dlatego nie wystarczy tylko jedno narzędzie zarządzania wiedzą, lecz najlepiej kilka różnych pod względem typu i szczegółowości zawartych informacji. Do szerokiej grupy pracowników można dotrzeć poprzez korporacyjny portal intranetowy Panorama, newslettery, plakaty i inne wizualne formy informowania, natomiast dla osób specjalizujących się w poszczególnych obszarach, kierowników i menedżerów szczególnie cenna jest nasza zaawansowana platforma komunikacyjna, dostępna z portalu internetowego, która koncentruje i systematyzuje całą wiedzę organizacji oraz sposoby jej użytkowania – wyjaśnia Anna Tumidajewicz.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kudlicki

Adwokat - specjalista z zakresu prawa karnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »