| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Jak ustrzec się błędów związanych z wdrożeniem oprogramowania

Jak ustrzec się błędów związanych z wdrożeniem oprogramowania

Nie jest tajemnicą, że część wdrożeń systemów informatycznych nie kończy się spodziewanym sukcesem. Mniej dotkliwe będzie przekroczenie zakładanego terminu wdrożenia. Dużo bardziej zaboli nas, jeśli przekroczymy również planowany budżet. Jednak wdrożenie, które nie zrealizuje zakładanego celu, to już prawdziwa klęska. Jak zatem uchronić się przed taką sytuacją?

Niejednokrotnie zamawiający określa nazbyt krótkie terminy zakończenia wdrożenia. Na etapie wyboru systemu przewaga klienta jest zawsze olbrzymia (klient nasz pan) i dostawca często przystaje na takie warunki. Skutek może być dwojaki: z góry założone opóźnienie albo galopada obniżająca jakość i szansę na sukces wdrożenia. Jeśli zmusimy malarza do pomalowania domu w ciągu 8 godzin, tak by po powrocie z pracy było gotowe, możemy mieć pewność, że efekt będzie daleki od naszych oczekiwań. Spod nowej farby będzie prześwitywał poprzedni kolor, a nasze meble będą zachlapane, bo nie było czasu na ich zabezpieczenie. I nie jest to wina malarza, nawet jeśli podjął się zadania. Tak zdefiniowaliśmy mu warunki. Zrobił, co mógł.

Zły wybór zespołu wdrożeniowego

Ostatnią, ale równie ważną kwestią, jest zespół wdrożeniowy. Oczywiście zazwyczaj mamy ograniczony wpływ na dobór kadr dostawcy, ale powinniśmy przede wszystkim skupić się na właściwym zdefiniowaniu naszego zespołu i jego roli w projekcie. Po pierwsze więc, muszą go tworzyć ludzie, którzy dobrze wiedzą, co i dlaczego mają osiągnąć.

Po drugie, muszą być odpowiednio zmotywowani. Jeśli dla kierownika projektu obowiązki związane z wdrożeniem systemu to jedynie problem, trudno spodziewać się, że będzie je wykonywał z energią i poświęceniem. Wydaje się, że powiązanie sukcesu projektu z prywatnym sukcesem członków zespołu jest dobrym rozwiązaniem.

I po trzecie, nasz zespół powinien być odpowiednio umocowany. Niestety, często jeszcze spotykamy się ze stwierdzeniem „nie jesteśmy gotowi, ponaglałem szefa sprzedaży, ale wie pan, ja go mogę tylko prosić, on mi nie podlega”. Nie można przekazać odpowiedzialności za projekt bez odpowiednich, koniecznych uprawnień.

Zapewne spodziewaliście się Państwo w tekście opisującym błędy wdrożeniowe informacji o metodyce, rozpisywania się na temat kluczowego znaczenia analizy przedwdrożeniowej, procedur oraz wagi raportowania i dokumentowania. To oczywiście wszystko istotne i potrzebne działania. Źle realizowane mogą zepsuć każdy projekt. Doskonale przeprowadzone nie gwarantują jednak sukcesu wdrożenia.

Czego więc potrzeba do dobrego wdrożenia? Jasno zdefiniowanego, uzgodnionego z dostawcą, realistycznego celu, zaufania do naszego partnera – dostawcy, elastyczności i wsłuchiwania się w jego sugestie i na koniec dobrze dobranego rozwiązania informatycznego. Reszta to proste, choć konieczne, technikalia.

Autor:

dyrektor Centrum Kompetencyjnego mHR w BPSC SA

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Michał Dankowski

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »