| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Jak ustrzec się błędów podczas uruchamiania oprogramowania HCM

Jak ustrzec się błędów podczas uruchamiania oprogramowania HCM

Odpowiedź na pytanie, co dla obu stron – dostawcy oprogramowania oraz klienta – oznacza wdrożenie zakończone sukcesem, nie należy, wbrew pozorom, do łatwych. W przypadku wykonawcy wdrożenia można by się pokusić o stwierdzenie, że sukcesem jest moment pozytywnie zakończonego odbioru. Dla klienta może oznaczać dzień, kiedy odczuje lub wyliczy, że zdefiniowany i opisany w analizie cel został zrealizowany, a oczekiwane korzyści z wdrożenia systemu osiągnięte.

Wykorzystanie wiedzy i doświadczeń

Złożony proces, jakim jest wdrożenie kompleksowego rozwiązania informatycznego, nigdy nie zamyka się w stałych, z góry przewidywalnych ramach. Zawsze należy spodziewać się nieprzewidzianych zdarzeń. Dlatego tak istotne są wszelkie pozaproceduralne oraz tzw. miękkie aspekty współpracy.

Umiejętność wzajemnego wysłuchania się oraz korzystanie z doświadczeń obu stron pozwolą ekspertom odpowiedzialnym za wdrożenie umiejętnie poszukiwać najlepszych rozwiązań. Stale rosnąca liczba projektów wdrożeniowych staje się doskonałą bazą dla stosowania rozwiązań z obszaru benchmarkingu, obejmujących wykorzystanie dobrych praktyk. Mając świadomość popełnianych błędów (oraz ich etymologii), możliwa jest dogłębna analiza przyczyn, okoliczności ich wystąpienia, jak również umiejętność przenoszenia właściwych rozwiązań i w konsekwencji zastosowania ich w innych okolicznościach w innych organizacjach.

Jednak wszystkie te założenia nie przyniosą satysfakcjonującego rezultatu, jeśli wdrożenie wybranego rozwiązania IT będzie celem samym w sobie. Zastąpienie jednego rozwiązania innym, nawet najbardziej zaawansowanym, nie przyniesie wymiernych korzyści, jeżeli nie zdefiniujemy jasnych celów wdrożenia. Bez pełnej świadomości na istotnych poziomach organizacji niemożliwe jest potwierdzenie zasadności implementacji nowego oprogramowania, określenia czasu zwrotu inwestycji, ale także właściwe przeprowadzenie i rozliczenie projektu. W przypadku systemu klasy HRM przyjęte cele powinny mieć charakter mierzalny oraz uwzględniać interes całej organizacji, ale nie zapomnieć o „Człowieku”. Dobrze, aby w świadomości wszystkich wdrożenie nie oznaczało jedynie włączenia rozwiązań IT w procesy realizowane dotychczas w tradycyjny sposób. Wdrożenie systemu nie powinno ograniczać, ale dodawać nowe wartości, wiedzę, usprawniać działania, zmniejszać wysiłek związany z procedurami w obszarze HR.

Planowanie i organizowanie wdrażania innowacji w organizacji, w tym systemów informatycznych wspomagających zarządzanie zasobami ludzkimi, jest niezwykle istotnymi procesami, szczególnie w kontekście ponoszonych przez pracowników kosztów przystosowania się do zmian. Wdrożenie wszelkich innowacji, w tym informatyzacja funkcji HRM, powoduje u pracowników wzrost lęku, a skuteczne redukowanie tego poczucia możliwe jest poprzez odpowiednie podejście do procesu wdrożenia. Organizacja takiego przedsięwzięcia już na etapie analizy winna uwzględnić i wykorzystywać do harmonogramowania poszczególnych zadań również wiedzę o umiejętnościach adaptacji człowieka do zmian, tak aby minimalizować odczuwanie obawy przed zmianą, a przez to zmniejszać stres. Redukowanie oporu wobec zmian łączy się z zastosowaniem różnorodnych technik służących głównie do zwiększenia zaangażowania pracowników w proces wdrożenia, danie możliwości wyrażania obaw dotyczących przyszłego stanu, obniżenie dyskomfortu odczuwanego przez pracowników należących do grupy, które w ich odczuciu doznają „subiektywnego odczucia starty”.

reklama

Autor:

kierownik projektu mHR w Centrum Kompetencyjnym mHR, BPSC SA

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Grabowska

CFO - Omega Code

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »