| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Informatyzacja HRM > Wyartykułowana funkcjonalność czyli rola komunikacji podczas wdrażania oprogramowania

Wyartykułowana funkcjonalność czyli rola komunikacji podczas wdrażania oprogramowania

System kadrowo-płacowy jest przykładem największego poziomu komplikacji i koniecznej pracy przy wdrażaniu modułu oprogramowania. O ile moduł rachunkowość można w miarę szybko zainstalować i skonfigurować, wydobywszy od księgowej informacje o planie kont, rodzajach (typach) dokumentów księgowych i sposobach ich ujęcia, o tyle przy wdrażaniu systemu płacowego na pytania o szczegóły nie da się odpowiedzieć w kilka dni – wdrożenie trwa czasem i rok.

W praktyce powinno się więc stosować metodę dociekania i znajdowania coraz bliższego do zadowalającego efektu sposobu funkcjonowania systemu. Polega to na stosowaniu metody kolejnych przybliżeń, aż wreszcie wszystkie możliwe przypadki i konfiguracje będą uwzględnione w algorytmach obliczeniowych. Czasem trudno jest od razu wszystko przewidzieć, więc dobrze jest sobie zostawić jakąś furtkę na modyfikację danej w awaryjnej sytuacji „z ręki”. Niemniej jednak i tu czasem może kryć się niebezpieczeństwo braku porozumienia z użytkownikiem (zobacz przykład).

PRZYKŁAD

Zdarzyło mi się niedawno usłyszeć zdanie od pani z rachuby: „proszę o dokonanie zmiany w sposobie obliczania składki zdrowotnej, aby była tylko do wysokości zaliczki na podatek”. Jak usłyszałem, tak zrobiłem. Dopiero dwa dni potem okazało się, że, owszem, ale tylko od umów o pracę, a nie od umów zlecenia. Tego pani już nie dopowiedziała, bo myślała, że sam na to wpadnę. Niestety, telepatycznych zdolności nie wykształciłem. Tak więc oprócz przełożenia życzeń użytkownika na sposób działania programu należy ustalić zasady wzajemnego komunikowania się o swoich oczekiwaniach.

Zrozumienie systemu

Często zdarza się, że do pracy w jakiejś firmie przychodzi osoba, która miała kontakt z innym oprogramowaniem. Dla takiego użytkownika największym zadaniem (trudnym) jest zrozumienie zasady działania systemu. A zasadą jest precyzyjne wyartykułowanie jakiejś funkcjonalności. Dla pewnych użytkowników niektóre funkcjonalności są „oczywistą oczywistością”, ale tylko na tej zasadzie, że w tamtym programie to było.

Wbrew obiegowym opiniom nie istnieje żaden standard. W każdej instalacji co innego jest potrzebne i konfigurowane. Po ustaleniu wspólnego języka dotyczącego detali jakiejś funkcjonalności (np. obliczanie podstawy do zasiłku chorobowego) przychodzi etap mozolnych prób. Dopiero po wyczerpaniu wszelkich możliwych przypadków (choroba osoby poniżej i powyżej 50. roku życia, część choroby na wynagrodzeniu będącym kosztem pracodawcy, część na zasiłki ZUS, cały miesiąc choroby itp.) i sprawdzeniu, że algorytmy obliczeniowe poprawnie reagują na dany przypadek. można uznać temat za rozwiązany.

W niektórych instytucjach (najczęściej w takich, które mają preliminarz kosztów) proces wdrożenia opiera się na pisemnych zleceniach, na które dopiero wdrożeniowcy reagują wizytą i jakimiś działaniami. Niestety, bardzo rzadko można spotkać klienta, który w dokładny i precyzyjny sposób wyłuszczy istotę problemu. Dlatego załatwienie sprawy, której opis jest na bardzo dużym poziomie ogólności, jest trudne. Jest trudne, bo nie są dokładnie zapisane wszelkie mechanizmy obliczania składników płacowych w powiązaniu z istniejącymi. Dla precyzyjnego opisania zasad obliczania np. dodatku stażowego w wypadku choroby należałoby napisać jakiś elaborat.

Dlatego praca oparta na zasadzie – „mam pisemne zamówienie – działam” sprawdza się jedynie przy bardzo prostych albo bardzo dokładnie opisanych poprawkach. Najlepszą metodą na dłuższą metę jest dogadywanie się z użytkownikiem – czasem dogadywanie się trwa dłużej niż sama robota. Niemniej jednak taki system pracy daje większą elastyczność przy dochodzeniu do satysfakcjonującego obie strony efektu.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna GHMW – Gach, Hulist, Prawdzic Łaszcz – Radcowie Prawni spółka partnerska

Kancelaria świadczy kompleksowe usługi prawne związane z bieżącą obsługą przedsiębiorców (głównie spółek handlowych).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »