Nie będą Państwo mogli ukarać pracownika tylko w przypadku, gdy nie miał on świadomości, że wózek jest niesprawny, np. awaria nastąpiła nagle w czasie przewożenia towarów, a nic wcześniej nie wskazywało, że wózek jest uszkodzony. Wówczas działaniu pracownika nie można przypisać żadnej winy, chyba że wózek zepsuł sam pracownik.
Odnośnie do naprawienia szkody powstałej na skutek zachowania pracownika trzeba zauważyć, że ta odpowiedzialność również opiera się na winie pracownika. Jeśli można pracownikowi przypisać winę za powstanie danego zdarzenia, to będzie on ponosił odpowiedzialność za szkodę w wysokości rzeczywistej straty, jaką Państwo ponieśli. Ponadto zachowanie pracownika musi polegać na niewykonaniu lub nienależytym wykonaniu ciążącym na nim obowiązków pracowniczych. Obowiązek wykazania tych przesłanek obciąża Państwa jako pracodawcę.
reklama
reklama
• art. 52, art. 108, art. 114, art. 115 Kodeksu pracy.
Piotr Matwiejczyk
specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Orzecznictwo uzupełniające:
• Ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych (art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy) ma miejsce wówczas, gdy w związku z zachowaniem (działaniem lub zaniechaniem) pracownika naruszającym podstawowe obowiązki można mu przypisać winę umyślną lub rażące niedbalstwo. (Wyrok Sądu Najwyższego z 21 lipca 1999 r., I PKN 169/1999, OSNP 2000/12/789)