| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy

Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy

Jednorazowe odszkodowanie przysługuje osobie ubezpieczonej z tytułu wypadku w pracy lub choroby zawodowej, a także - zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Jeśli ubezpieczony zmarł w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, a także zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy, ZUS wypłaca jednorazowe odszkodowanie członkom jego rodziny.


Prawo do jednorazowego odszkodowania przysługuje osobie, która podlega ubezpieczeniu wypadkowemu i doznała stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu z powodu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Wysokość wypłacanego ubezpieczonemu odszkodowania zależy od stopnia uszczerbku na zdrowiu. Jeżeli odszkodowanie jest wypłacane członkom rodziny ubezpieczonego lub rencisty, który zmarł, to wysokość odszkodowania zależy od stopnia pokrewieństwa i liczby członków rodziny uprawnionych do odszkodowania.

(?) Nasz pracownik, zatrudniony od połowy ubiegłego roku na podstawie umowy o pracę, uległ wypadkowi przy pracy w marcu 2008 r. Sporządziliśmy protokół powypadkowy. Pracownik nadal przebywa na zwolnieniu lekarskim. Rehabilitacja ma potrwać do czerwca 2008 r. Kiedy powinniśmy przekazać dokumenty do ZUS w celu ustalenia wysokości jednorazowego odszkodowania?

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

Całość dokumentacji należy złożyć w ZUS po zakończeniu leczenia i rehabilitacji.

ZUS wszczyna postępowanie w sprawie jednorazowego odszkodowania na wniosek osoby ubezpieczonej. Po złożeniu wniosku przez pracownika powinni Państwo skompletować dokumenty niezbędne do ustalenia jednorazowego odszkodowania. Do wniosku należy dołączyć:

• protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy oraz

• zaświadczenie o stanie zdrowia sporządzone przez lekarza leczącego na druku ZUS N-9.

Pracownik, który miał wypadek, jest nadal na zwolnieniu lekarskim. Wniosek o jednorazowe odszkodowanie powinni Państwo złożyć w ZUS po zaprzestaniu pobierania przez pracownika zasiłku chorobowego.

(?) Żona naszego pracownika uległa wypadkowi w pracy w sierpniu 2007 r. W wyniku tego wypadku w marcu br. zmarła. Czy nasz pracownik ma prawo do jednorazowego odszkodowania, jeśli śmierć nie nastąpiła zaraz po wypadku, ale była jego konsekwencją? Jakie w takim przypadku należy złożyć dokumenty w ZUS?

Członkowie rodziny osoby ubezpieczonej mogą ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie zarówno wtedy, gdy osoba poszkodowana zmarła bezpośrednio po wypadku przy pracy, jak również gdy śmierć była późniejszym następstwem tego wypadku.

Pracownik powinien złożyć wniosek o wypłatę jednorazowego odszkodowania po zmarłym członku rodziny w zakładzie pracy, w którym była zatrudniona jego zmarła żona.

We wniosku pracownik powinien podać swoje dane identyfikacyjne oraz dane identyfikacyjne płatnika składek żony (numer NIP, REGON, a jeśli płatnikowi nie nadano obu tych numerów lub jednego z nich - numer PESEL lub serię i numer dowodu osobistego albo paszportu). We wniosku należy również podać dane identyfikacyjne zmarłej żony (numer PESEL i NIP, a gdy nie miała tych numerów lub jednego z nich - serię i numer dowodu osobistego albo paszportu).

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ31
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia kadrowego

Eksperci infor.pl

Daniel Kotyras

Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem Infor.pl »