| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy

Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy

Jednorazowe odszkodowanie przysługuje osobie ubezpieczonej z tytułu wypadku w pracy lub choroby zawodowej, a także - zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Jeśli ubezpieczony zmarł w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, a także zaistniałego przed 1 stycznia 2003 r. wypadku w drodze do pracy lub z pracy, ZUS wypłaca jednorazowe odszkodowanie członkom jego rodziny.

Do wniosku należy dołączyć m.in.:

• protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy,

• zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza, które określa przyczynę śmierci,

• odpis aktu zgonu,

• dokumenty potwierdzające stosunek pokrewieństwa i inne okoliczności mające wpływ na wypłatę jednorazowego odszkodowania (w tym przypadku odpis aktu małżeństwa).

Jeśli płatnik składek lub pracownik ma jeszcze inne niż wymienione wyżej dokumenty związane z wypadkiem, które mogą mieć wpływ na ustalenie związku śmierci z wypadkiem przy pracy, to również można je dołączyć do wniosku o odszkodowanie.

Płatnik składek powinien złożyć wniosek wraz z dokumentami w oddziale lub inspektoracie ZUS właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy - pracownika. Płatnik składek zmarłej żony jest zobowiązany dostarczyć na żądanie ZUS dodatkowe dokumenty mające wpływ na ustalenie prawa do jednorazowego odszkodowania, w tym także uwierzytelnione przez siebie kserokopie zeznań świadków.

(?) Osoba, która jest zatrudniona w naszej firmie na podstawie umowy zlecenia, przy wykonywaniu swoich obowiązków służbowych spadła z drabiny i złamała rękę. Teraz jest na zwolnieniu lekarskim. Czy zleceniobiorca ma prawo do jednorazowego odszkodowania?

Osobie zatrudnionej na podstawie umowy zlecenia przysługuje jednorazowe odszkodowanie, jeżeli z tytułu wykonywania tej umowy podlegała ubezpieczeniu wypadkowemu.

Zleceniobiorca obowiązkowo podlega ubezpieczeniu wypadkowemu, gdy podlega ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, a umowę zlecenia wykonuje w siedzibie lub w miejscu prowadzenia działalności przez zleceniodawcę. W sytuacji gdy wykonuje pracę w innym miejscu, świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego mu nie przysługują, bo nie podlega ubezpieczeniu wypadkowemu.

Jeśli zleceniobiorca podlegał ubezpieczeniu wypadkowemu, mają Państwo obowiązek sporządzić kartę wypadku przy pracy. Karta wypadku jest w przypadku zleceniobiorców podstawowym dokumentem sporządzonym na okoliczność wypadku, który jest niezbędny do ubiegania się o świadczenia przysługujące z ubezpieczenia wypadkowego.

(?) Syn naszej pracownicy w marcu br. uległ śmiertelnemu wypadkowi w pracy. Był zatrudniony od 7 lat na podstawie umowy o pracę. W kwietniu br. pracownica wystąpiła do ZUS z wnioskiem o przyznanie jej jednorazowego odszkodowania. O takie odszkodowanie wystąpiło również dwoje dzieci zmarłego pracownika. Jak ZUS ustali wysokość odszkodowania, jeśli są do niego uprawnione 3 osoby?

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Leszczyńska

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »