| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Jak prawidłowo sporządzić protokół wypadku przy pracy pracownika

Jak prawidłowo sporządzić protokół wypadku przy pracy pracownika

Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym zdarzeniu swojego przełożonego, jeżeli jego stan zdrowia na to pozwala. Wypadek należy zgłosić na piśmie. Obowiązek zgłoszenia wypadku mają również wszyscy pracownicy, którzy byli świadkami zdarzenia.

Malarz w czasie przerwy w wypełnianiu swoich obowiązków zażył narkotyki. Wracając do pracy po przerwie nie zauważył plandeki ochronnej oddzielającej schody. Spadł z kilkunastu stopni i doznał z tego powodu poważnego uszkodzenia prawej nogi z zerwaniem wiązadła. Informację o bezpośredniej przyczynie wypadku, jaką było zażycie narkotyków, należy podać w punkcie piątym protokołu. Taki protokół potwierdza brak uprawnień do wypłaty zasiłku chorobowego, renty szkoleniowej, wypadkowej, rodzinnej, jednorazowego odszkodowania oraz świadczenia rehabilitacyjnego z ubezpieczenia wypadkowego.

  • w punkcie 6 opisuje skutki wypadku, rodzaj i umiejscowienie urazu z informacją, jakie czynności zostały wykonane przy udzielaniu poszkodowanemu pomocy medycznej,
  • w punkcie 7 uzasadnia, czy uznaje zdarzenie za wypadek przy pracy, tj. czy był on związany z wykonywaniem powierzonych czynności na zajmowanym stanowisku,
  • w punkcie 8 określa rodzaj wypadku, tj. czy był on wypadkiem:

- indywidualnym (wypadkowi uległa jedna osoba bez ingerencji innych osób),

- zbiorowym (wypadkowi uległa większa liczba osób),

- śmiertelnym (nastąpiła śmierć poszkodowanego),

- ciężkim (leczenie będzie długotrwałe z nikłą możliwością całkowitego powrotu do zdrowia),

- powodującym czasową niezdolność do pracy (w wyniku pomocy medycznej oraz rehabilitacji poszkodowany ma możliwość szybkiego powrotu do zdrowia),

  • w punkcie 9 wpisuje wnioski i zalecenia profilaktyczne, które należy stosować w przyszłości w celu uniknięcia podobnych zdarzeń - wskazuje zalecenia i uwagi kierowane do pracodawcy i osób odpowiedzialnych za sprawy bhp na terenie zakładu pracy, które komisja ustaliła w trakcie postępowania powypadkowego,
  • w punkcie 10 członkowie zespołu powypadkowego składają podpisy,
  • w punkcie 11 podaje datę sporządzenia protokołu,
  • w punkcie 12 protokołu podaje ewentualne przeszkody lub trudności, z powodu których protokół wypadkowy nie został sporządzony w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia wypadku,
  • punkt 13 to miejsce na wniesienie ewentualnych uwag przez poszkodowanego oraz pouczenie o prawie do ich zgłoszenia,
  • w punkcie 14 musi zostać podana data sporządzenia protokołu, potwierdzenie jego odbioru przez poszkodowanego pracownika oraz wykaz załączników sporządzonych do protokołu.

Pracodawca zatwierdza protokół wypadkowy w terminie 5 dni od daty jego sporządzenia. Zatwierdzony protokół powypadkowy należy niezwłocznie doręczyć poszkodowanemu pracownikowi. Jeżeli wypadek miał skutek śmiertelny, protokół trzeba dostarczyć rodzinie pracownika, który uległ wypadkowi. W takich przypadkach na pracodawcy spoczywa obowiązek dostarczenia protokołu do okręgowego inspektora pracy.

Aktualizacja: 09.12.2008

Autor:

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Gazeta Samorządu i Administracji598.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

KRAUSE LEGAL Kancelaria prawna

Nasza kancelaria świadczy wszechstronną pomoc prawną skierowaną do właścicieli firm rodzinnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »