| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Jak prawidłowo sporządzić protokół wypadku przy pracy pracownika

Jak prawidłowo sporządzić protokół wypadku przy pracy pracownika

Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, ma obowiązek niezwłocznie powiadomić o tym zdarzeniu swojego przełożonego, jeżeli jego stan zdrowia na to pozwala. Wypadek należy zgłosić na piśmie. Obowiązek zgłoszenia wypadku mają również wszyscy pracownicy, którzy byli świadkami zdarzenia.

Malarz w czasie przerwy w wypełnianiu swoich obowiązków zażył narkotyki. Wracając do pracy po przerwie nie zauważył plandeki ochronnej oddzielającej schody. Spadł z kilkunastu stopni i doznał z tego powodu poważnego uszkodzenia prawej nogi z zerwaniem wiązadła. Informację o bezpośredniej przyczynie wypadku, jaką było zażycie narkotyków, należy podać w punkcie piątym protokołu. Taki protokół potwierdza brak uprawnień do wypłaty zasiłku chorobowego, renty szkoleniowej, wypadkowej, rodzinnej, jednorazowego odszkodowania oraz świadczenia rehabilitacyjnego z ubezpieczenia wypadkowego.

  • w punkcie 6 opisuje skutki wypadku, rodzaj i umiejscowienie urazu z informacją, jakie czynności zostały wykonane przy udzielaniu poszkodowanemu pomocy medycznej,
  • w punkcie 7 uzasadnia, czy uznaje zdarzenie za wypadek przy pracy, tj. czy był on związany z wykonywaniem powierzonych czynności na zajmowanym stanowisku,
  • w punkcie 8 określa rodzaj wypadku, tj. czy był on wypadkiem:

- indywidualnym (wypadkowi uległa jedna osoba bez ingerencji innych osób),

- zbiorowym (wypadkowi uległa większa liczba osób),

- śmiertelnym (nastąpiła śmierć poszkodowanego),

- ciężkim (leczenie będzie długotrwałe z nikłą możliwością całkowitego powrotu do zdrowia),

- powodującym czasową niezdolność do pracy (w wyniku pomocy medycznej oraz rehabilitacji poszkodowany ma możliwość szybkiego powrotu do zdrowia),

  • w punkcie 9 wpisuje wnioski i zalecenia profilaktyczne, które należy stosować w przyszłości w celu uniknięcia podobnych zdarzeń - wskazuje zalecenia i uwagi kierowane do pracodawcy i osób odpowiedzialnych za sprawy bhp na terenie zakładu pracy, które komisja ustaliła w trakcie postępowania powypadkowego,
  • w punkcie 10 członkowie zespołu powypadkowego składają podpisy,
  • w punkcie 11 podaje datę sporządzenia protokołu,
  • w punkcie 12 protokołu podaje ewentualne przeszkody lub trudności, z powodu których protokół wypadkowy nie został sporządzony w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia wypadku,
  • punkt 13 to miejsce na wniesienie ewentualnych uwag przez poszkodowanego oraz pouczenie o prawie do ich zgłoszenia,
  • w punkcie 14 musi zostać podana data sporządzenia protokołu, potwierdzenie jego odbioru przez poszkodowanego pracownika oraz wykaz załączników sporządzonych do protokołu.

Pracodawca zatwierdza protokół wypadkowy w terminie 5 dni od daty jego sporządzenia. Zatwierdzony protokół powypadkowy należy niezwłocznie doręczyć poszkodowanemu pracownikowi. Jeżeli wypadek miał skutek śmiertelny, protokół trzeba dostarczyć rodzinie pracownika, który uległ wypadkowi. W takich przypadkach na pracodawcy spoczywa obowiązek dostarczenia protokołu do okręgowego inspektora pracy.

reklama

Aktualizacja: 09.12.2008

Autor:

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

POLAUDIT Sp. z o. o.

Podatki, rachunkowość, audyt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »