| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Jak uzyskać świadczenia z tytułu wypadku przy pracy?

Jak uzyskać świadczenia z tytułu wypadku przy pracy?

Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby zdarzenie mogło być zakwalifikowane jako wypadek przy pracy bądź w drodze do lub z pracy? Jak uzyskać świadczenia z tytułu wypadku przy pracy?

Po dokonaniu zabezpieczeń pracodawca zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić właściwego, ze względu na miejsce zdarzenia, inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy (można to zrobić telefonicznie, przez całą dobę) oraz prokuratora o śmiertelnym, ciężkim bądź zbiorowym wypadku.

Zobacz również: Komu przysługuje jednorazowe odszkodowanie z ZUS

Kolejny krok, to postępowanie powypadkowe. Przyczyny i okoliczności wypadku są badane przez zespół powypadkowy. W jego skład wchodzi pracownik bhp i społeczny inspektor pracy. Do zadań zespołu należy zbadanie warunków wykonywania pracy, dokonanie oględzin miejsca wypadku oraz stanu technicznego urządzeń, przesłuchanie poszkodowanego i świadków. Protokół powypadkowy powinien powstać w ciągu 14 dni od zawiadomienia. Czas ten może ulec zmianie, o ile zachodzą ku temu istotne przyczyny. Nie później niż w ciągu 5 dni od sporządzenia protokołu, pracodawca powinien go zatwierdzić. Przed zatwierdzeniem zespół zobowiązany jest zapoznać z jego treścią poszkodowanego, który ma prawo zgłosić uwagi i zastrzeżenia. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach: dla poszkodowanego, dla podmiotu ustalającego okoliczności wypadku i dla ZUS-u.

Procedura postępowania przy wypadku w drodze do lub z pracy

Poszkodowany w wypadku w drodze do lub z pracy powinien niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie pracodawcę.

Zdarzenie zostaje uznane za wypadek w drodze do lub z pracy na podstawie: oświadczenia poszkodowanego pracownika, członka rodziny lub świadków, informacji i dowodów pochodzących od podmiotów badających okoliczności i przyczyny zdarzenia lub udzielających pierwszej pomocy oraz ustaleń sporządzającego kartę wypadku.

Protokół powinien zostać sporządzony w ciągu 14 dni od przyjęcia zawiadomienia o wypadku w dwóch egzemplarzach – jeden dla pracownika lub członka jego rodziny, a drugi do dokumentacji powypadkowej.

Polecamy serwis: Odpowiedzialność, prawa i obowiązki

Świadczenia powypadkowe

Z tytułu wypadku przy pracy mogą przysługiwać takie świadczenia, jak: zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek wyrównawczy, jednorazowe odszkodowanie, renta z tytułu niezdolności do pracy, renta szkoleniowa, dodatek pielęgnacyjny.

Jeśli przyczyną wypadku było naruszenie przez pracownika przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa, świadczenia nie przysługują. Nie przysługują one również w sytuacji, gdy poszkodowany przyczynił się pod wpływem alkoholu lub środków odurzających w znacznym stopniu do spowodowania wypadku.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Artur Zych

Finansowanie dla firm - kredyty, leasing, faktoring.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »