| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Czy pracodawca może samodzielnie zmienić treść protokołu powypadkowego

Czy pracodawca może samodzielnie zmienić treść protokołu powypadkowego

Protokół powypadkowy zawiera ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Sporządzenie protokołu ciąży na pracodawcy. Czy jest on uprawniony do samodzielnej zmiany treści protokołu powypadkowego?

Zobacz także: Czy okresy pobierania świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego trzeba zamieścić w świadectwie pracy

Należy uznać, że poza przedstawionymi wyżej, przewidzianymi prawem, okolicznościami, w których jest dopuszczalne lub wymagane wprowadzanie zmian w protokole powypadkowym, pracodawca nie może dokonywać zmian w treści protokołu powypadkowego.

PRZYKŁAD

Pracownik uległ wypadkowi, który przez zespół powypadkowy został zakwalifikowany jako wypadek przy pracy. Po 4 miesiącach od dnia wypadku, w wyniku nieprzewidzianych powikłań powypadkowych, pracownik zmarł. W tej sytuacji wdowa po poszkodowanym może wystąpić do sądu pracy o sprostowanie protokołu powypadkowego. Jeżeli wypadek zostanie uznany przez sąd za wypadek śmiertelny, wówczas pracodawca powinien o tym fakcie zawiadomić PIP, prokuraturę oraz przesłać do Głównego Urzędu Statystycznego II (uzupełniającą) część statystycznej karty wypadku przy pracy. Jeżeli formularz ten już został przesłany do GUS, wówczas należy sporządzić jego korektę.

Możliwość dochodzenia przez pracownika przed sądem pracy sprostowania treści protokołu powypadkowego budziła w praktyce pewne wątpliwości. Jednak w uchwale z 29 marca 2006 r. (II PZP 14/05, OSNP 2006/15–16/228) Sąd Najwyższy rozstrzygnął jednoznacznie, że pracownik, który ma interes prawny w ustaleniu zgodnych ze stanem faktycznym okoliczności wypadku, może dochodzić sprostowania treści protokołu na drodze sądowej.

Zobacz również: Forum Kadry - BHP

Jeżeli zatem Państwa pracownik wystąpi do sądu o sprostowanie treści protokołu powypadkowego, a sąd orzeknie, że wypadek spełnia warunki, aby uznać go za wypadek ciężki, wówczas będą Państwo zobowiązani zawiadomić o tym PIP i prokuraturę, a także:

  • złożyć do GUS korektę statystycznej karty wypadku lub wykazać wypadek jako ciężki w II (uzupełniającej) części statystycznej karty wypadku przy pracy – jeśli nie została ona jeszcze sporządzona,
  • złożyć do ZUS korektę formularza ZUS IWA, z wykazaną prawidłową liczbą osób poszkodowanych w wypadkach ciężkich.

Podstawa prawna:

● art. 234 Kodeksu pracy,

● § 9–16 rozporządzenia Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. Nr 105, poz. 870),

rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 7 stycznia 2009 r. w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy (Dz.U. Nr 14, poz. 80 ze zm.),

rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. Nr 227, poz. 2298),

● art. 27–32 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.).

Więcej w MONITORZE prawa pracy i ubezpieczeń - Zamów prenumeratę >>

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Gosińska

Główna księgowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »