| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Czy okresy pobierania świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego trzeba zamieścić w świadectwie pracy

Czy okresy pobierania świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego trzeba zamieścić w świadectwie pracy

Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego, a następnie świadczenie rehabilitacyjne są pobierane przez pracownika poszkodowanego w wyniku wypadku przy pracy. Czy w takim przypadku świadectwo pracy powinno zawierać okresy pobierania wskazanych świadczeń?

Wskazane wyżej wypełnienie świadectwa pracy jest prawidłowe, ponieważ w ust. 4 punkt 10 należy umieścić daty wszystkich okresów nieskładkowych, przypadające w okresie zatrudnienia, uwzględniane przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty oraz opis, jakie to były świadczenia.

Należy przypomnieć, że z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej przysługują następujące świadczenia:

  • zasiłek chorobowy – dla ubezpieczonego, którego niezdolność do pracy została spowodowana wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową,
  • świadczenie rehabilitacyjne – dla ubezpieczonego, który po wyczerpaniu zasiłku chorobowego jest nadal niezdolny do pracy, a dalsze leczenie lub rehabilitacja lecznicza rokują odzyskanie zdolności do pracy,
  • zasiłek wyrównawczy,
  • jednorazowe odszkodowanie,
  • renta z tytułu niezdolności do pracy,
  • renta szkoleniowa,
  • renta rodzinna,
  • dodatek do renty rodzinnej,
  • dodatek pielęgnacyjny,
  • pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne w zakresie określonym ustawą (art. 6 ust. 1 ustawy wypadkowej).

Zobacz również: Forum Kadry - ZUS i Płace

Od pierwszego dnia zwolnienia lekarskiego, które pracownik otrzymał w związku z wypadkiem przy pracy, zasiłek chorobowy i świadczenie rehabilitacyjne są finansowane z ubezpieczenia wypadkowego, czyli przez ZUS. Natomiast świadczenia wypłaca albo pracodawca, albo ZUS w zależności od tego, kto jest uprawniony do wypłaty zasiłków z ubezpieczenia chorobowego.

Podstawa prawna:

● art. 6–10 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.),

● § 1 ust. 1 pkt 12 i załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282 ze zm.),

● art. 97 Kodeksu pracy,

● art. 7 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.).

Więcej w MONITORZE prawa pracy i ubezpieczeń - Zamów prenumeratę >>

reklama

Autor:

specjalista ds. wynagrodzeń i prawa pracy

Źródło:

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zdjęcia

Świadectwo pracy - ubezpieczenie wypadkowe. /Fot. Fotolia
Świadectwo pracy - ubezpieczenie wypadkowe. /Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Pismo "Niebieska Linia"

Dwumiesięcznik poświęcony problematyce przemocy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »