| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Postępowanie w razie wypadku przy pracy pracownika i zleceniobiorcy

Postępowanie w razie wypadku przy pracy pracownika i zleceniobiorcy

Ustawa wypadkowa ma zastosowanie nie tylko do pracowników, ale także do innych osób, które podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W zależności od tego, z jakiego tytułu dana osoba podlega ubezpieczeniu wypadkowemu, w razie wystąpienia wypadku przy pracy należy stosować nieco odmienne procedury związane ze zgłoszeniem wypadku, ustaleniem jego okoliczności oraz dokumentowaniem wystąpienia wypadku.

Ustalenia postępowania powypadkowego oraz kwalifikację prawną zdarzenia zleceniodawca zawiera w karcie wypadku, którą jest zobowiązany sporządzić po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku. Zleceniobiorca lub uprawniony do jednorazowego odszkodowania członek jego rodziny mają prawo zgłosić uwagi i zastrzeżenia do ustaleń zawartych w karcie wypadku. O tym prawie powinni zostać pouczeni przez zleceniodawcę.

WAŻNE!

Ustalenie okoliczności wypadku przy pracy pracownika następuje na podstawie protokołu powypadkowego, natomiast okoliczności wypadku zleceniobiorcy sporządza się w karcie wypadku.

Statystyczna karta wypadku

Na podstawie zatwierdzonego protokołu powypadkowego, w którym stwierdzono, że wypadek jest wypadkiem przy pracy, pracodawca jest zobowiązany sporządzić statystyczną kartę wypadku.

Statystyczną kartę pracodawca musi przekazać w formie elektronicznej na portal sprawozdawczy Głównego Urzędu Statystycznego, natomiast pracodawca, który zatrudnia nie więcej niż 5 pracowników, może przekazać do Urzędu Statystycznego w Gdańsku oryginał statystycznej karty sporządzony w formie papierowej, po przesłaniu uzasadnionej informacji o wyborze tej formy.

Podsumowanie – różnice w procedurach ustalania okoliczności wypadku pracowników i zleceniobiorców

PRACOWNIK

ZLECENIOBIORCA

1

2

Wypadek

w związku z pracą

w związku z wykonywaniem umowy zlecenia, w okresie ubezpieczenia wypadkowego z tego tytułu

Zgłoszenie wypadku

przełożonemu

podmiotowi, na którego rzecz jest wykonywana praca na podstawie umowy zlecenia lub innej o świadczenie usług, podmiot ten powiadamia pisemnie ZUS

Ustalenie okoliczności wypadku

powołany zespół powypadkowy w składzie dwuosobowym

podmiot na rzecz, którego wykonywana jest praca

Dokumentacja powypadkowa

Protokół powypadkowy – według wzoru ustalonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. Nr 227, poz. 2298)

karta wypadku – według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia (Dz.U. Nr 236, poz. 1992)

Zatwierdzenie dokumentacji powypadkowej

protokół powypadkowy zatwierdza pracodawca nie później niż w terminie 5 dni od jego sporządzenia

podmiot, na którego rzecz jest wykonywana praca

Akt prawny w sprawie ustalenia okoliczności wypadku

rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. Nr 105, poz. 870)

rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia (Dz.U. Nr 236, poz. 1992)

Podstawa prawna:

  • art. 234–237 Kodeksu pracy,
  • art. 3, art. 5 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 ze zm.),
  • art. 12–13 ustawy z 13 października 1999 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),
  • rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz.U. Nr 105, poz. 870 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz.U. Nr 227, poz. 2298),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia powstałego w okresie ubezpieczenia wypadkowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku i terminu jej sporządzenia (Dz.U. Nr 236, poz. 1992).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Dylewska

Prawnik w kancelarii e|n|w|c

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »