| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Postępowanie w razie wypadku przy pracy pracownika i zleceniobiorcy

Postępowanie w razie wypadku przy pracy pracownika i zleceniobiorcy

Ustawa wypadkowa ma zastosowanie nie tylko do pracowników, ale także do innych osób, które podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W zależności od tego, z jakiego tytułu dana osoba podlega ubezpieczeniu wypadkowemu, w razie wystąpienia wypadku przy pracy należy stosować nieco odmienne procedury związane ze zgłoszeniem wypadku, ustaleniem jego okoliczności oraz dokumentowaniem wystąpienia wypadku.

Związek wypadku z pracą

Między wypadkiem a wykonywaną pracą musi zachodzić ścisły związek przyczynowy, który oznacza czasowe, miejscowe oraz funkcjonalne powiązanie wypadku z wykonywaną pracą. Jedną z sytuacji, w których występuje związek z pracą, jest wykonywanie przez pracownika zwykłych czynności albo poleceń przełożonych, które nie powinno być rozumiane jako obejmujące tylko czynności bezpośrednio dotyczące świadczenia pracy, ale również takie, jak np. dojście pracownika do stanowiska pracy, a także czynności podejmowane przez pracownika w czasie i w miejscu pracy służące pośrednio realizacji obowiązków pracowniczych, np. spożycie śniadania, udanie się do przełożonego z wnioskiem o urlop. Ścisłe określenie związku zdarzenia z pracą jest możliwe dopiero wówczas, gdy zostaną rozważone wszystkie okoliczności towarzyszące konkretnemu wypadkowi.

Do ustalenia związku zdarzenia z pracą ważne jest, że związek ten nie może być zachowany tylko przez fakt, że samo zdarzenie nastąpiło na terenie zakładu i w godzinach pracy. W sytuacji gdy pracownik w przeznaczonym na pracę czasie wykonuje czynności, które nie wynikają z zatrudnienia, a nawet są sprzeczne z celem zatrudnienia, ze względu na moment zdarzenia może dojść do czasowego zerwania związku z pracą. Takie sytuacje mogą mieć miejsce wówczas, gdy pracownik bez usprawiedliwienia nie wykonuje pracy w czasie i w miejscu, w którym pracę powinien wykonywać, gdy nastąpi samowolne opuszczenie miejsca pracy, spożywanie alkoholu w miejscu pracy, bójka, dokonywanie kradzieży itp.

Uraz

Wypadkiem przy pracy jest tylko takie zdarzenie, które powoduje uraz lub śmierć – eliminuje to tzw. wypadki bezurazowe, niepowodujące uszczerbku na zdrowiu.

Ubezpieczony doznał urazu, jeżeli wskutek działania przyczyny zewnętrznej nastąpiło uszkodzenie tkanek jego ciała lub uszkodzenie narządów bądź jednoczesne uszkodzenie tkanek i narządów.

Rodzaje wypadków przy pracy

1. Wypadek śmiertelny – to taki wypadek, w wyniku którego nastąpiła śmierć ubezpieczonego w okresie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia wypadku.

2. Wypadek ciężki – za taki wypadek przy pracy uznaje się zdarzenie, w wyniku którego nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała, takie jak: utrata wzroku, słuchu, mowy, zdolności rozrodczej, inne uszkodzenie ciała albo rozstrój zdrowia, naruszające podstawowe funkcje organizmu, choroba nieuleczalna lub zagrażająca życiu, trwała choroba psychiczna, całkowita lub częściowa niezdolność do pracy w zawodzie, trwałe, istotne zeszpecenie lub zniekształcenie ciała.

3. Wypadek zbiorowy – ma miejsce wtedy, gdy w wyniku tego samego zdarzenia wypadkowi uległy co najmniej dwie osoby.

Postępowanie po wypadku, któremu uległ pracownik

Postępowanie w razie wypadków przy pracy pracowników jest regulowane przez przepisy wykonawcze wydane na podstawie delegacji zamieszczonej w art. 237 Kodeksu pracy. Do najważniejszych z nich należy rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy. Rozporządzenie to nakłada na pracodawcę wiele obowiązków w zakresie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków.

Osoba, która uległa wypadkowi przy pracy, jeżeli pozwala jej na to stan zdrowia, musi zawiadomić niezwłocznie o wypadku pracodawcę lub inny podmiot, na rzecz którego wykonywała czynności, przy których doznała urazu. Obowiązek zgłoszenia wypadku przy pracy ma także każdy pracownik, który zauważył takie zdarzenie w zakładzie pracy. Takie zgłoszenie powinno wpłynąć do przełożonego osoby poszkodowanej i powinno być dokonane w formie pisemnej.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

SaldeoSMART

SaldeoSMART to ewolucja w księgowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »