| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Obowiązki zakładu pracy w razie wypadku przy pracy

Obowiązki zakładu pracy w razie wypadku przy pracy

Pracownik uległ wypadkowi przy pracy, w wyniku którego złamał nogę. Jak wygląda postępowanie o przyznanie odszkodowania z tego tytułu, tzn. jaka jest tutaj rola zakładu pracy (zatrudniamy tylko 10 pracowników)?

RADA
Mają Państwo obowiązek skompletować i przekazać do ZUS wniosek pracownika o jednorazowe odszkodowanie wraz z niezbędną dokumentacją.

UZASADNIENIE
Pracodawca ma obowiązek pomóc pracownikowi poszkodowanemu w wyniku wypadku przy pracy w ubieganiu się o jednorazowe odszkodowanie. W ramach tej pomocy musi skompletować wniosek o odszkodowanie, tj. zgromadzić dokumentację poświadczającą stan zatrudnienia pracownika i okoliczności zaistnienia wypadku, a następnie przekazać te dokumenty do ZUS.
Nie ma znaczenia wielkość Państwa zakładu.

To, że zatrudniają Państwo tylko 10 pracowników i nie wypłacają świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, nie zwalnia Państwa z obowiązku pomocy pracownikowi w ubieganiu się o odszkodowanie.

Jednorazowe odszkodowanie przysługuje osobie podlegającej ubezpieczeniu wypadkowemu (czyli m.in. pracownikowi), która wskutek wypadku przy pracy doznała stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Stałym uszczerbkiem na zdrowiu jest takie naruszenie sprawności organizmu, które powoduje „upośledzenie” nierokujące poprawy. Długotrwały uszczerbek na zdrowiu to takie naruszenie sprawności organizmu, które powoduje upośledzenie czynności organizmu na okres dłuższy niż 6 miesięcy, ale rokuje poprawę.

Pracownik powinien dostarczyć do zakładu pracy, który jest płatnikiem składek na jego ubezpieczenia, wniosek o ustalenie procentowego uszczerbku na zdrowiu zawierający dane identyfikacyjne swoje i pracodawcy.

Po otrzymaniu takiego wniosku powinni Państwo dołączyć dokumentację niezbędną do ustalenia wysokości uszczerbku na zdrowiu pracownika, który został spowodowany wypadkiem przy pracy, a w szczególności:
• protokół powypadkowy,
• zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza, pod którego opieką znajduje się pracownik.

Stopień uszczerbku na zdrowiu oraz jego związek z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową ocenia się dopiero po zakończeniu leczenia i rehabilitacji pracownika. Dlatego wniosek o ustalenie uszczerbku składa się po zakończeniu leczenia. Protokół powypadkowy powinni Państwo złożyć w ZUS już w chwili przekazywania dokumentów do wypłaty zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego.

Państwa zakład zgłasza do ubezpieczenia chorobowego mniej niż 20 ubezpieczonych, dlatego zasiłki chorobowe należne osobom zatrudnionym przez Państwa zakład wypłaca ZUS. Protokół powypadkowy będzie podstawą do ustalenia przez ZUS uprawnień pracownika do zasiłku chorobowego.

Na podstawie wniosku pracownik zostanie przebadany przez lekarza orzecznika ZUS w celu ustalenia, czy w wyniku wypadku przy pracy doszło do stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu poszkodowanego. Orzeczenie lekarza orzecznika ZUS w tej sprawie otrzyma poszkodowany pracownik.

Podstawa prawna:
• art. 11, art. 16 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU nr 199, poz. 1673 ze zm.),
• § 1–3, § 12 rozporządzenia z 18 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad orzekania o stałym lub długotrwałym uszczerbku na zdrowiu, trybu postępowania przy ustalaniu tego uszczerbku oraz postępowania o wypłatę jednorazowego odszkodowania (DzU nr 234, poz. 1974).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Federacja Konsumentów

Federacja Konsumentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »