| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Zagrożenia wypadkowe występujące na stanowisku dyrektora

Zagrożenia wypadkowe występujące na stanowisku dyrektora

Pracodawca otrzymał od inspektora pracy decyzję nakazującą dokonanie oceny ryzyka zawodowego na wszystkich występujących w zakładzie pracy stanowiskach. Zastanawia się, czy również powinien oszacować ryzyko zawodowe dla stanowiska dyrektora, ponieważ jest to praca typowo biurowa i możliwość wystąpienia wypadku jest bardzo mała.

Choroby zakaźne

Stanowisko to obliguje do częstych kontaktów z innymi ludźmi (współpracownikami, kontrahentami lub gośćmi), czego następstwem może być zakażenie chorobami zakaźnymi, szczególnie w pomieszczeniach, w których znajduje się dużo osób, a które nie mają dostatecznej wentylacji. Aby zminimalizować możliwość wystąpienia podobnych chorób, pracodawca powinien zainstalować w gabinecie dyrektora i sali konferencyjnej (o ile jest używana) skuteczną wentylację wywiewną i klimatyzację w celu zapobiegania zanieczyszczeniu powietrza i stresowi cieplnemu.

Poparzenia i urazy

Dyrektor może ulec poparzeniom i urazom w wyniku pożaru (zagrożenie wzrasta przy dużej ilości papieru), którego przyczyną może być nieuważne palenie tytoniu bądź uszkodzone elektryczne urządzenia biurowe. Aby zapobiec tego typu wypadkom, należy sprawdzać stan techniczny urządzeń elektrycznych przed pracą i zlecać uprawnionemu pracownikowi naprawę ewentualnych uszkodzeń oraz okresowy przegląd i konserwację urządzeń. Natomiast pracownik uzależniony od tytoniu powinien w tym celu wychodzić do urządzonej w zakładzie pracy palarni.

Podstawa prawna:

  • art. 226 k.p.,
  • § 39 i 39a rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),
  • § 7 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU nr 148, poz. 973 ze zm.),
  • § 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (DzU z 1996 r. nr 69, poz. 332 ze zm.).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Oworuszko

Dyrektor Finansowy LeasePlan

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »