| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Zła organizacja czasu pracy jako przyczyna wypadku przy pracy

Zła organizacja czasu pracy jako przyczyna wypadku przy pracy

Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. Pracownik wykonujący pracę na stanowisku pracy przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł i podczas upadku złamał rękę w nadgarstku oraz uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz to, że pracownik w dużym przedziale czasowym wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?

Zła organizacja czasu pracy, a co za tym idzie – przemęczenie, może być przyczyną wypadku przy pracy.

Wypadkiem przy pracy jest:

  • zdarzenie nagłe,
  • wywołane przyczyną zewnętrzną,
  • powodujące uraz lub śmierć,
  • które nastąpiło w związku z wykonywaną pracą.

Na sprawne funkcjonowanie organizmu człowieka ma wpływ wiele czynników, a przemęczenie organizmu z powodu nadmiernej ilości pracy i braku odpowiedniej ilości odpoczynku ma wpływ na spadek koncentracji organizmu podczas pracy, a co za tym idzie – zwiększa ryzyko wystąpienia wypadku przy pracy. Inspektor pracy przeprowadzający kontrolę mógł mieć rację. Pracodawca, dbając o bezpieczeństwo pracy, powinien m.in. prawidłowo ją planować. Nieudzielenie pracownikom należnych dobowych bądź tygodniowych odpoczynków, jak również przekroczenie ustalonej normy godzin nadliczbowych może być przyczyną wypadku przy pracy.

Pracodawca ma obowiązek:

  • ustalenia systemów i rozkładów czasu pracy,
  • ustalenia okresów rozliczeniowych czasu pracy,
  • przestrzegania udzielania należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych,
  • rzetelnego ewidencjonowania czasu pracy pracowników w imiennych kartach czasu pracy oraz
  • przestrzegania zasad dotyczących udzielania urlopów wypoczynkowych.

Wszystkie wyżej wymienione elementy wiążą się ze sprawnością fizyczną pracowników, a ich normy ustalone przez ustawodawcę są bezwzględnie obowiązujące.

Wadliwa organizacja czasu pracy mogła więc doprowadzić do nadmiernego zmęczenia pracownika, a co za tym idzie – mogła być przyczyną wypadku przy pracy.

Podstawa prawna:

  • art. 234 Kodeksu pracy,
  • art. 3 ust. 1 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU z 2009 r. nr 167, poz. 1322 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tax Care

Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »