| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Rozmieszczenie i ilość apteczek pierwszej pomocy w zakładzie pracy

Rozmieszczenie i ilość apteczek pierwszej pomocy w zakładzie pracy

Na terenie zakładu pracy, w związku ze stałym rozwojem firmy i pojawiającym się nowym parkiem maszynowym, społeczny inspektor pracy wpisem w książce zaleceń polecił pracodawcy zapewnienie sprawnie funkcjonującego systemu udzielania pierwszej pomocy adekwatnie do rodzaju wykonywanej pracy i występujących na terenie zakładu pracy zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników. Pracodawca zapewnił na każdym piętrze po jednej apteczce. Na każdym piętrze znajdują się co najmniej 2 odrębne wydziały produkcyjne. Twierdzi, że wyposażenie apteczek jest w zupełności wystarczającym zabezpieczeniem i spełnia obowiązek nałożony na niego w przepisach prawa. Czy ma rację?

Pracodawca powinien dokonać dokładnej analizy zagrożeń występujących w zakładzie pracy i na ich podstawie powinien podjąć decyzję, jak zorganizować i usprawnić system udzielania pierwszej pomocy.

Pracodawca powinien mieć świadomość odpowiedzialności, jaką poniesie w przypadku nieodpowiedniego wyposażenia zakładu pracy w system udzielania pierwszej pomocy. Zgodnie z Kodeksem karnym, kto człowiekowi znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośrednim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu nie udziela pomocy, mogąc jej udzielić bez narażenia siebie lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

Obowiązki pracodawcy

Pracodawca prowadzący działalność, która stwarza możliwość wystąpienia nagłego niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia pracowników, jest obowiązany podejmować działania zapobiegające takiemu niebezpieczeństwu.

Ustawodawca nałożył na pracodawcę wiele obowiązków związanych bezpośrednio z zagrożeniami, jak również zabezpieczeniem w przypadku zaistnienia zagrożenia zdrowia i życia. I tak, pracodawca ma obowiązek m.in.:

  • przekazywać pracownikom informacje o zagrożeniach dla zdrowia i życia występujących w zakładzie pracy, na poszczególnych stanowiskach pracy i przy wykonywanych przez pracowników pracach,
  • przekazywać pracownikom informacje o zasadach postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników, działaniach ochronnych i zapobiegawczych podjętych w celu wyeliminowania lub ograniczenia tych zagrożeń,
  • informować pracowników o pracownikach wyznaczonych do udzielania pierwszej pomocy oraz wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
  • udostępnić pracownikom, do stałego korzystania, aktualne instrukcje bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące udzielania pierwszej pomocy, w tym zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenia dla życia lub zdrowia pracowników,
  • zapewnić odpowiednie do rodzaju niebezpieczeństwa urządzenia i sprzęt ratowniczy oraz ich obsługę przez osoby należycie przeszkolone, oraz udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym.
  • Zapewnić, aby prace, przy których istnieje możliwość wystąpienia szczególnego zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego, były wykonywane przez co najmniej dwie osoby, w celu zapewnienia asekuracji.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Narkiewicz-Tarłowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »