| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Czy zbyt długi czas pracy może być przyczyną wypadku?

Czy zbyt długi czas pracy może być przyczyną wypadku?

Pracownik wykonujący pracę przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł. Podczas upadku złamał rękę w nadgarstku i uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz że pracownik przez długi czas wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?

Jedną z przyczyn wypadku przy pracy bądź jego bezpośrednią przyczyną mogła być zła organizacja czasu pracy pracownika. Należy pamiętać o wielu zasadach obowiązujących pracodawców w zakresie czasu pracy. Nieudzielenie pracownikom należnych dobowych bądź tygodniowych odpoczynków, jak również przekroczenie ustalonej normy godzin nadliczbowych może być przyczyną wypadku przy pracy.

UZASADNIENIE

Na sprawne funkcjonowanie organizmu człowieka ma wpływ wiele czynników, a przemęczenie pracownika z powodu nadmiernej ilości pracy i brak odpoczynku powoduje spadek jego koncentracji podczas pracy, a co za tym idzie – zwiększa się ryzyko wystąpienia wypadku przy pracy. Pracodawca ma obowiązek ustalenia systemów i rozkładów czasu pracy, okresów rozliczeniowych czasu pracy. Musi też przestrzegać udzielania należnych pracownikom odpoczynków dobowych i tygodniowych, rzetelnie ewidencjonować czas pracy pracowników w imiennych kartach czasu pracy oraz przestrzegać zasad dotyczących udzielania urlopów wypoczynkowych.

W Kodeksie pracy określone są podstawowe zasady dotyczące czasu pracy pracowników wykonujących pracę na terenie zakładu pracy. Należy pamiętać, że przyczyną wypadku przy pracy związaną bezpośrednio z czasem pracy i niewłaściwym funkcjonowaniem człowieka w środowisku pracy jest niestosowanie się pracodawcy do przestrzegania zasad udzielania urlopów wypoczynkowych.

Podstawową zasadą w obowiązującym prawie jest przestrzeganie przez pracodawcę zasady stosowania normy czasu pracy: czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Zasada ta nie ma zastosowania do okresu rozliczeniowego w rolnictwie i hodowli, przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób, a także w zakresie dobowego wymiaru czasu w systemach czasu pracy, tj. równoważnym przy dozorze urządzeń, pilnowaniu mienia, ruchu ciągłym oraz przy systemie skróconego tygodnia pracy i przy pracy wykonywanej wyłącznie w piątki soboty, niedziele i święta.

PODSTAWA PRAWNA

  • Art. 129, art. 135–144 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).
reklama

Polecamy artykuły

Autor:

specjalista ds. prawa pracy, w tym bhp

Źródło:

INFOR

Zdjęcia




PIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Józef Edmund Nowicki

CONEXIS Kancelaria Zamówień Publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK