| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Jak zapoznać poszkodowanego z protokołem?

Jak zapoznać poszkodowanego z protokołem?

Po zgłoszeniu przez pracownika wypadku przy pracy pracodawca powołał zespół powypadkowy. W trakcie postępowania powypadkowego zakończył się okres, na który została zawarta z pracownikiem umowa o pracę na czas określony. Pracodawca nie podpisał z pracownikiem kolejnej umowy o pracę. Po zakończeniu postępowania powypadkowego zespół powypadkowy sporządził protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Ze względu na to, że poszkodowany nie odpowiadał na telefony, sms-y ani e-maile, pracodawca przesłał protokół powypadkowy poszkodowanemu pocztą (aby mógł on zapoznać się z treścią dokumentacji) wraz z pouczeniem o prawie do wniesienia uwag i zastrzeżeń. Poszkodowany nie odebrał przesyłki poleconej, która po upływie 14 dni została zwrócona pracodawcy. Czy pracodawca może w takiej sytuacji zatwierdzić protokół powypadkowy?

WSKAZÓWKA!

Jeżeli poszkodowany nie odbierze przesyłki, zasadniczo uznaje się, że pismo, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią (por. art. 61 Kodeksu cywilnego w zw. z art. 300 Kodeksu pracy). W orzecznictwie przyjmuje się, że dwukrotne awizowanie przesyłki poleconej od pracodawcy stwarza domniemanie faktyczne możliwości zapoznania się przez pracownika z jej treścią, co oznacza przerzucenie na niego ciężaru dowodu braku możliwości zapoznania się z treścią oświadczenia pracodawcy (por. wyrok Sądu Najwyższego z 5 października 2005 r., I PK 37/05, OSNP 2006/17–18/263).

W związku z tym pracodawca powinien zatwierdzić protokół powypadkowy ze stosowną adnotacją dotyczącą prób zapoznana poszkodowanego z jego treścią, w szczególności załączając dowód nadania przesyłki oraz późniejszy zwrot protokołu z poczty, wraz z kopertą opatrzoną stosownymi adnotacjami placówki pocztowej (np. adresat nieznany, adresat nieobecny).

PODSTAWA PRAWNA

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870),
  • Art. 61 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (DzU nr 16, poz. 93 ze zm.)
  • Art. 300 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).
reklama

Autor:

specjalista ds. bhp, wykładowca Politechniki Warszawskiej

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Iuridico

Doradztwo Prawne & Tłumaczenia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »