| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Procedura ujawniania choroby zawodowej

Procedura ujawniania choroby zawodowej

W przypadku zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej przez pracownika pracodawca musi powiadomić o tym przypadku inspekcję sanitarną oraz z nią współdziałać w celu potwierdzenia lub wykluczenia tej choroby.

•  Rejestr wystąpienia choroby zawodowej

Pracodawca ma obowiązek prowadzenia rejestru obejmującego przypadki stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby. Każdy przypadek podejrzenia wystąpienia choroby zawodowej, jak również każdy przypadek stwierdzenia takiej choroby powinien zostać odnotowany przez pracodawcę w takim rejestrze.

Podstawa prawna:

  • art. 235 § 4 Kodeksu pracy.

•  Uzupełnienie informacji na wniosek lekarza

Właściwy państwowy powiatowy inspektor sanitarny, który otrzymał zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej, kieruje pracownika lub byłego pracownika na badania. Ich celem jest wydanie orzeczenia o rozpoznaniu choroby zawodowej albo o braku podstaw do jej rozpoznania.

Uprawniony lekarz orzeka o rozpoznaniu albo o braku podstaw do rozpoznania choroby zawodowej na podstawie:

  • wyników przeprowadzonych badań lekarskich,
  • dokumentacji medycznej pracownika lub byłego pracownika,
  • dokumentacji przebiegu zatrudnienia,
  • oceny narażenia zawodowego.

W przypadku gdy lekarz uzna, że zakres informacji zawartych w ww. dokumentacji związanej z przebiegiem zatrudnienia jest niewystarczający do wydania orzeczenia, zwraca się do pracodawcy o uzupełnienie tych informacji. Może zażądać informacji obejmujących przebieg oraz organizację pracy zawodowej pracownika (byłego pracownika), w tym pracę w godzinach nadliczbowych, dane o narażeniu zawodowym (w tym wyniki pomiarów czynników szkodliwych wykonanych na stanowiskach pracy, na których pracownik był zatrudniony), stosowane przez pracownika środki ochrony indywidualnej. W przypadku gdy pracownik był narażony na czynniki o działaniu uczulającym (alergeny) – lekarz może także żądać przekazania próbki substancji w ilości niezbędnej do przeprowadzenia badań diagnostycznych. Pracodawca ma obowiązek dostarczenia lekarzowi wymienionych informacji.

Podstawa prawna:

  • § 4 ust. 1, § 6 ust. 1 i 5 pkt 1 rozporządzenia RM z 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (DzU nr 105, poz. 869).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Turek

analityk

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »