| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Czy inspektor pracy może mieć wpływ na wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe?

Czy inspektor pracy może mieć wpływ na wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe?

Na terenie zakładu pracy miało miejsce kilka zdarzeń wypadkowych. Zdaniem inspektora pracy przeprowadzającego kontrolę, pomimo kosztów poniesionych w wyniku wypadków, jak również sankcji nałożonych na pracodawcę, sytuacja bezpieczeństwa pracy nie uległa znaczącej zmianie, a co za tym idzie – nie spowodowała zmniejszenia liczby zdarzeń wypadkowych na terenie zakładu pracy. Podczas dwóch poprzednich kontroli inspektor pracy stwierdził rażące naruszenia przepisów bhp. Po zakończeniu kontroli poinformował pracodawcę, że złoży wniosek do ZUS o podwyższenie składki wypadkowej. Czy ma prawo tak postąpić i czy pracodawca ma obawiać się podwyższenia składki przez ZUS?

WSKAZÓWKA!

Inspektor pracy we wniosku o podwyższenie składki ma obowiązek uzasadnić swój wniosek – podaje w nim stwierdzone naruszenia przepisów bhp oraz pełne podstawy prawne. Należy pamiętać, że inspektor pracy nie ma obowiązku informowania pracodawcy o złożeniu wniosku do ZUS.

Podwyższenie składki wypadkowej wynosi, zgodnie z ustawą, 100% stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe. Decyzję w sprawie podwyższenia stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe wydaje właściwy terytorialnie oddział ZUS. W przypadku decyzji ZUS wysokość składki ustalana jest za okres roku składkowego (na okres najbliższego roku składkowego). Pracodawca, zgodnie z pouczeniem do wydanej przez ZUS decyzji, ma prawo wniesienia odwołania od tej decyzji. Odwołanie kierowane jest do właściwego sądu w terminie i według zasad określonych w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego, przy czym wnosi się je za pośrednictwem jednostki ZUS, która tę decyzję wydała. Zasadniczo odwołanie wnosi się na piśmie lub do protokołu sporządzonego przez ZUS w terminie miesiąca od dnia doręczenia odpisu decyzji.

WAŻNE!

Terminy odwołań są terminami zawitymi, co oznacza, że w przypadku niezłożenia odwołania w określonym w decyzji terminie, decyzja staje się prawomocna. Termin odwołania zawarty jest w pouczeniu do decyzji (zapisane drobnym drukiem).

Przykładowo, w 2007 r. organy Państwowej Inspekcji Pracy przesłały do jednostek organizacyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wnioski o podwyższenie składki na ubezpieczenie wypadkowe o 100% dla 57 pracodawców. Wszystkie wnioski były konsekwencją rażących naruszeń przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, stwierdzonych w czasie dwóch kolejnych kontroli. Najczęściej stwierdzone nieprawidłowości to niezapewnienie pracownikom bezpiecznej pracy na stanowiskach pracy na wysokości lub użytkowanie maszyn i innych urządzeń technicznych bez urządzeń ochronnych, zabezpieczających przed ciężkimi uszkodzeniami ciała.

Zgodnie z informacją ZUS we wszystkich przypadkach wydano stosowne decyzje o podwyższeniu płatnikom o 100% składki na ubezpieczenie wypadkowe, ustalanej na najbliższy rok składkowy. W 2008 r. wniosków takich było aż 87.

PODSTAWA PRAWNA

  • Art. 36 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU z 2009 r. nr 167, poz. 1322),
  • Art. 4779 § 1 ustawy z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (DzU nr 43, poz. 296 ze zm.).
reklama

Autor:

specjalista w zakresie prawa pracy, w tym bhp

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Bogusz

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »