| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Jak zakwalifikować wypadek przedstawiciela handlowego?

Jak zakwalifikować wypadek przedstawiciela handlowego?

Przedstawiciel handlowy uległ wypadkowi komunikacyjnemu, w czasie gdy w godzinach wieczornych dowoził samochodem służbowym materiały reklamowe jednemu z klientów. Materiały te pobrał z magazynu mieszczącego się poza siedzibą pracodawcy bezpośrednio przed wyjazdem do klienta. Zaopatrywanie kontrahentów w takie materiały należało do obowiązków przedstawiciela handlowego, które pracodawca opisał w karcie charakterystyki stanowiska pracy, zaś termin i miejsce dostawy pracownik uzgadniał z klientami indywidualnie, w zależności od ich potrzeb. Czas pracy pracownika został określony wymiarem jego zadań (zadaniowy czas pracy). Sprawcą wypadku był inny uczestnik ruchu. W wyniku wypadku przedstawiciel handlowy doznał licznych urazów i został przewieziony do szpitala. Czy zdarzenie to należy uznać za wypadek przy pracy, czy wypadek w drodze z domu do pracy?

Opisane zdarzenie wypełnia przesłanki definicji wypadku przy pracy określone w ustawie o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, dlatego powinno zostać uznane za wypadek przy pracy.

UZASADNIENIE

W przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy pracodawca ma prawo, w porozumieniu z pracownikiem, ustalić system zadaniowego czasu pracy, czyli ustalić czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy określony w art. 129 Kodeksu pracy.

Czas pracy przedstawiciela handlowego został określony wymiarem jego zadań, do których należało między innymi dostarczanie materiałów reklamowych do klienta. Pracownik w chwili wypadku znajdował się w drodze pomiędzy magazynem a siedzibą klienta i wykonywał w tym czasie swoje zwykłe obowiązki.

WAŻNE!

Za wypadek przy pracy uważa się zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz albo śmierć i mające związek z pracą (podczas lub w związku z wykonywaniem zwykłych czynności lub poleceń przełożonych, podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności nawet bez polecenia, w czasie pozostawania pracownika w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy).

Pomimo że wypadek w omawianej sytuacji nastąpił poza siedzibą i po godzinach pracy w przedsiębiorstwie, w którym pracownik był zatrudniony, należy uznać, że związek z pracą istnieje, ponieważ zdarzenie nastąpiło podczas wykonywania przez pracownika zwykłych czynności, które zostały określone w jego zakresie obowiązków. Do takich czynności należy dojazd do klienta, ponieważ jest niezbędny do realizowania powierzonych przedstawicielowi handlowemu zadań i nie ma żadnego związku z jego życiem prywatnym. Należy jednak pamiętać, że każdy wypadek wymaga indywidualnego zbadania okoliczności i przyczyn w celu stwierdzenia, czy spełnia on wszystkie warunki, jakie są konieczne do uznania zdarzenia za wypadek przy pracy.

PODSTAWA PRAWNA

  • Art. 129 i 140 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
  • Art. 3 ust. 1 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU z 2009 r. nr 167, poz. 1322),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Bąkowski Kancelaria Radcowska

Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »