| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Jak zakwalifikować wypadek przedstawiciela handlowego?

Jak zakwalifikować wypadek przedstawiciela handlowego?

Przedstawiciel handlowy uległ wypadkowi komunikacyjnemu, w czasie gdy w godzinach wieczornych dowoził samochodem służbowym materiały reklamowe jednemu z klientów. Materiały te pobrał z magazynu mieszczącego się poza siedzibą pracodawcy bezpośrednio przed wyjazdem do klienta. Zaopatrywanie kontrahentów w takie materiały należało do obowiązków przedstawiciela handlowego, które pracodawca opisał w karcie charakterystyki stanowiska pracy, zaś termin i miejsce dostawy pracownik uzgadniał z klientami indywidualnie, w zależności od ich potrzeb. Czas pracy pracownika został określony wymiarem jego zadań (zadaniowy czas pracy). Sprawcą wypadku był inny uczestnik ruchu. W wyniku wypadku przedstawiciel handlowy doznał licznych urazów i został przewieziony do szpitala. Czy zdarzenie to należy uznać za wypadek przy pracy, czy wypadek w drodze z domu do pracy?

Opisane zdarzenie wypełnia przesłanki definicji wypadku przy pracy określone w ustawie o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, dlatego powinno zostać uznane za wypadek przy pracy.

UZASADNIENIE

W przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy pracodawca ma prawo, w porozumieniu z pracownikiem, ustalić system zadaniowego czasu pracy, czyli ustalić czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy określony w art. 129 Kodeksu pracy.

Czas pracy przedstawiciela handlowego został określony wymiarem jego zadań, do których należało między innymi dostarczanie materiałów reklamowych do klienta. Pracownik w chwili wypadku znajdował się w drodze pomiędzy magazynem a siedzibą klienta i wykonywał w tym czasie swoje zwykłe obowiązki.

WAŻNE!

Za wypadek przy pracy uważa się zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz albo śmierć i mające związek z pracą (podczas lub w związku z wykonywaniem zwykłych czynności lub poleceń przełożonych, podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności nawet bez polecenia, w czasie pozostawania pracownika w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy).

Pomimo że wypadek w omawianej sytuacji nastąpił poza siedzibą i po godzinach pracy w przedsiębiorstwie, w którym pracownik był zatrudniony, należy uznać, że związek z pracą istnieje, ponieważ zdarzenie nastąpiło podczas wykonywania przez pracownika zwykłych czynności, które zostały określone w jego zakresie obowiązków. Do takich czynności należy dojazd do klienta, ponieważ jest niezbędny do realizowania powierzonych przedstawicielowi handlowemu zadań i nie ma żadnego związku z jego życiem prywatnym. Należy jednak pamiętać, że każdy wypadek wymaga indywidualnego zbadania okoliczności i przyczyn w celu stwierdzenia, czy spełnia on wszystkie warunki, jakie są konieczne do uznania zdarzenia za wypadek przy pracy.

PODSTAWA PRAWNA

  • Art. 129 i 140 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
  • Art. 3 ust. 1 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU z 2009 r. nr 167, poz. 1322),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870).

Autor:

specjalista ds. bhp, wykładowca Politechniki Warszawskiej

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Izabela Sikora

Prawnik, rzecznik patentowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »