| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Czy zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców mają wpływ na ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy?

Czy zmiany w ustawie o czasie pracy kierowców mają wpływ na ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy?

Pracownik służby bhp zatrudniony jest u przedsiębiorcy, który zajmuje się przewozem towarów na terenie Polski i za granicą. W związku z dużą liczbą środków transportu i zatrudnionych na stanowiskach kierowców na podstawie umów o pracę pracowników odnotowuje też wysoką liczbę wypadków komunikacyjnych. Czy ustalając okoliczności i przyczyny wypadków komunikacyjnych, należy analizować czas pracy kierowcy oraz czy od dnia wejścia w życie zmian w ustawie o czasie pracy kierowców zmienią się procedury dotyczące ustalania przyczyn wypadków przy pracy?

  • przerwa – po sześciu kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin, oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie sześciogodzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie;
  • odpoczynek dobowy – w każdej dobie kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Dobowy odpoczynek, z wyłączeniem kierowców wykonujących przewozy regularne, których trasa nie przekracza 50 km, może być wykorzystany w pojeździe, jeżeli pojazd znajduje się na postoju i jest wyposażony w miejsce do spania;
  • odpoczynek tygodniowy – w każdym tygodniu kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Tygodniowy nieprzerwany odpoczynek obejmuje odpoczynek dobowy (11 godzin), przypadający w dniu, w którym kierowca rozpoczął odpoczynek tygodniowy. W sytuacji zmiany pory wykonywania pracy przez kierowcę w związku z jego przejściem na inną zmianę zgodnie z ustalonym rozkładem czasu pracy, nieprzerwany tygodniowy okres odpoczynku może obejmować mniejszą liczbę godzin, nie może być jednak krótszy niż 24 godziny;
  • rozkłady czasu pracy – do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym mogą być stosowane rozkłady czasu pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie wymiaru czasu pracy do 10 godzin na dobę, a do pozostałych kierowców – do 12 godzin na dobę – w ramach systemu równoważnego czasu pracy;
  • praca w godzinach nadliczbowych jest dopuszczalna w razie: sytuacji i zdarzeń wymagających od kierowcy podjęcia działań w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii, a także w razie szczególnych potrzeb pracodawcy. Liczba godzin nadliczbowych nie może przekroczyć 260 godzin w roku kalendarzowym;
  • praca w porze nocnej – podczas wykonywania pracy w porze nocnej czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie.

Pracodawca musi przestrzegać podstawowych obowiązków na nim spoczywających:

  • poinformować kierowców o obowiązujących ich przepisach z zakresu czasu pracy, w sposób przyjęty u danego pracodawcy, oraz
  • uzyskać od kierowcy oświadczenie na piśmie o wymiarze zatrudnienia albo o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy,
  • prowadzić ewidencję czasu pracy kierowców i przechowywać ją przez 3 lata. Wybór formy prowadzonej ewidencji zależy od przedsiębiorcy.

Nieprowadzenie ewidencji jest wykroczeniem.

WAŻNE!

Za nieprzestrzeganie przepisów o czasie pracy kierowców grożą sankcje karne ustalone w załączniku do ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (taryfikator).

Suma kar pieniężnych nałożonych podczas jednej kontroli nie może przekroczyć kwoty:

● 15 000 zł – w odniesieniu do kontroli drogowej,

● 30 000 zł – w odniesieniu do kontroli przeprowadzonej w przedsiębiorstwie (np. w zakresie czasu pracy kierowców kary nakładane przez PIP i ITD).

Kary za naruszenia związane z czasem pracy kierowcy nakładane są na przedsiębiorcę, który zajmuje się transportem drogowym, a nie na kierowcę.

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Krzysztofik

Dyrektor zarządzający 2Sisters PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK