| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Jak ustalić okoliczności wypadku śmiertelnego, jeśli na miejscu zdarzenia nie było świadków?

Jak ustalić okoliczności wypadku śmiertelnego, jeśli na miejscu zdarzenia nie było świadków?

Kierowca samochodu ciężarowego zmarł w kabinie samochodu podczas obowiązkowego postoju na parkingu poza granicami Polski. Stojącym przez długi czas samochodem zainteresowała się policja zaalarmowana przez właściciela firmy transportowej, który przez kilka godzin usiłował skontaktować się z kierowcą. Po otrzymaniu od policji informacji o śmierci pracownika pracodawca zawiadomił okręgowego inspektora pracy i prokuratora rejonowego oraz powołał zespół powypadkowy. W jaki sposób zespół powypadkowy ustala okoliczności wypadku śmiertelnego, który wydarzył się w miejscu, gdzie nie było żadnych świadków?

W opisanej sytuacji, gdy do wypadku dochodzi za granicą, jedynym źródłem informacji dla członków zespołu powypadkowego są materiały zebrane przez policję kraju, w którym zmarł poszkodowany, oraz posiadane przez pracodawcę billingi, tarcze tachografów czy informacje od kontrahentów, z którymi pracownik miał kontakt, zwłaszcza bezpośrednio przed zdarzeniem. Członkowie zespołu powypadkowego, nawet gdyby udali się na miejsce wypadku, mogą nie być w stanie zebrać informacji, między innymi z powodu bariery językowej (w uzasadnionych przypadkach można skorzystać z pomocy tłumacza), niechęci ludzi do rozmów z obcymi itd. W związku z tym pracodawca powinien wystąpić o udostępnienie zespołowi powypadkowemu zebranych na miejscu materiałów. Gdy organy prowadzące dochodzenie odmówią współpracy, zespół powypadkowy może jedynie pobieżnie określić okoliczności i przyczyny wypadku. Jeżeli rodzina zmarłego udostępni raport z sekcji zwłok, zespół powypadkowy może starać się na jego podstawie określić, czy zdarzenie zostało wywołane przyczyną zewnętrzną czy nie, co jest niezbędne do dokonania kwalifikacji prawnej wypadku.

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
  • Ustawa z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU z 2009 r. nr 167, poz. 1322),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870).

Czytaj także

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Emil Kowalski

www.asib.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK