| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Jak ustalić okoliczności wypadku śmiertelnego, jeśli na miejscu zdarzenia nie było świadków?

Jak ustalić okoliczności wypadku śmiertelnego, jeśli na miejscu zdarzenia nie było świadków?

Kierowca samochodu ciężarowego zmarł w kabinie samochodu podczas obowiązkowego postoju na parkingu poza granicami Polski. Stojącym przez długi czas samochodem zainteresowała się policja zaalarmowana przez właściciela firmy transportowej, który przez kilka godzin usiłował skontaktować się z kierowcą. Po otrzymaniu od policji informacji o śmierci pracownika pracodawca zawiadomił okręgowego inspektora pracy i prokuratora rejonowego oraz powołał zespół powypadkowy. W jaki sposób zespół powypadkowy ustala okoliczności wypadku śmiertelnego, który wydarzył się w miejscu, gdzie nie było żadnych świadków?

W opisanej sytuacji, gdy do wypadku dochodzi za granicą, jedynym źródłem informacji dla członków zespołu powypadkowego są materiały zebrane przez policję kraju, w którym zmarł poszkodowany, oraz posiadane przez pracodawcę billingi, tarcze tachografów czy informacje od kontrahentów, z którymi pracownik miał kontakt, zwłaszcza bezpośrednio przed zdarzeniem. Członkowie zespołu powypadkowego, nawet gdyby udali się na miejsce wypadku, mogą nie być w stanie zebrać informacji, między innymi z powodu bariery językowej (w uzasadnionych przypadkach można skorzystać z pomocy tłumacza), niechęci ludzi do rozmów z obcymi itd. W związku z tym pracodawca powinien wystąpić o udostępnienie zespołowi powypadkowemu zebranych na miejscu materiałów. Gdy organy prowadzące dochodzenie odmówią współpracy, zespół powypadkowy może jedynie pobieżnie określić okoliczności i przyczyny wypadku. Jeżeli rodzina zmarłego udostępni raport z sekcji zwłok, zespół powypadkowy może starać się na jego podstawie określić, czy zdarzenie zostało wywołane przyczyną zewnętrzną czy nie, co jest niezbędne do dokonania kwalifikacji prawnej wypadku.

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
  • Ustawa z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU z 2009 r. nr 167, poz. 1322),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870).
reklama

Autor:

specjalista ds. bhp, wykładowca Politechniki Warszawskiej

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Enadis

Oprogramowanie dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »