| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Jak ustalić okoliczności wypadku śmiertelnego, jeśli na miejscu zdarzenia nie było świadków?

Jak ustalić okoliczności wypadku śmiertelnego, jeśli na miejscu zdarzenia nie było świadków?

Kierowca samochodu ciężarowego zmarł w kabinie samochodu podczas obowiązkowego postoju na parkingu poza granicami Polski. Stojącym przez długi czas samochodem zainteresowała się policja zaalarmowana przez właściciela firmy transportowej, który przez kilka godzin usiłował skontaktować się z kierowcą. Po otrzymaniu od policji informacji o śmierci pracownika pracodawca zawiadomił okręgowego inspektora pracy i prokuratora rejonowego oraz powołał zespół powypadkowy. W jaki sposób zespół powypadkowy ustala okoliczności wypadku śmiertelnego, który wydarzył się w miejscu, gdzie nie było żadnych świadków?

WSKAZÓWKA!

Jeśli to możliwe i celowe, należy udać się na miejsce wypadku i sporządzić dokumentację, ponieważ policja nie ma obowiązku jej przekazywania, szczególnie pracodawcy, który nie jest bezpośrednim zainteresowanym w sprawie. Jeżeli dokumentacja zawiera dane osobowe osób innych niż poszkodowany, policja może zastrzec sobie udostępnienie tylko tej części dokumentów, która dotyczy wyłącznie poszkodowanego, lub udostępnić akta jedynie do przeczytania na miejscu bez prawa do sporządzania odpisów czy kopii. Należy też pamiętać, że za granicą mogą obowiązywać charakterystyczne dla danego państwa a nawet regionu regulacje prawne. Warto się wówczas z nimi zapoznać – jeżeli jest taka możliwość.

Kolejnym obowiązkiem pracodawcy jest powołanie zespołu powypadkowego, w którego skład wchodzą:

  • pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy (zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono obowiązki służby bhp, lub specjalista spoza zakładu pracy, opcjonalnie pracodawca pełniący obowiązki służby bhp),
  • społeczny inspektor pracy (w zakładach pracy, gdzie działają związki zawodowe) lub przedstawiciel pracowników, tam, gdzie związków nie ma, opcjonalnie pracodawca, w sytuacji gdy zbyt mała liczba pracowników uniemożliwia powołanie jednego z nich na członka zespołu powypadkowego.

Obowiązki zespołu powypadkowego określone są w rozporządzeniu z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Jednym z tych obowiązków jest zebranie informacji od świadków zdarzenia, przy czym nie jest określone, czy mają to być świadkowie bezpośredni czy inne osoby, które posiadają informacje istotne dla sprawy. Ponadto członkowie zespołu powypadkowego powinni przeprowadzić wizję lokalną miejsca wypadku i (jeżeli jest to konieczne) sporządzić szkic lub wykonać fotografie. Zespół powypadkowy ma również obowiązek skorzystać z materiałów zebranych przez organy prowadzące śledztwo lub dochodzenie, jeżeli materiały te zostaną udostępnione. Warto pamiętać, że w rozporządzeniu nie ma informacji dotyczących tego, w jaki sposób mają postąpić członkowie zespołu powypadkowego w sytuacji, gdy nie ma możliwości uzyskania informacji od pośrednich lub bezpośrednich świadków zdarzenia lub gdy tych świadków po prostu nie ma, a przeprowadzenie oględzin miejsca wypadku nie jest możliwe ze względu na odległość (w przestrzeni lub czasie).

reklama

Autor:

specjalista ds. bhp, wykładowca Politechniki Warszawskiej

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

MotoKariera

Kariera w motoryzacji na najwyższym biegu!

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »