| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > W jaki sposób pracodawca powołuje zespół powypadkowy?

W jaki sposób pracodawca powołuje zespół powypadkowy?

W trakcie audytu przeprowadzanego w związku z wdrażaniem systemu zarządzania bezpieczeństwem stwierdzono, że w dokumentach powypadkowych nie ma zarządzenia o powołaniu zespołu powypadkowego. Czy taki dokument jest konieczny?

Pracodawca nie musi powoływać zespołu powypadkowego w formie pisemnej.

UZASADNIENIE

Zespół powypadkowy może być powoływany w różnym składzie, przy okazji każdego wypadku przy pracy lub jednorazowo w stałym składzie. Zespół powołany na stałe prowadzi postępowania powypadkowe do momentu odwołania.

Nie ma konieczności potwierdzenia powołania zespołu powypadkowego na piśmie, w postaci zarządzenia. Jednak dobrą praktyką jest zachowanie formy pisemnej, zwłaszcza przy powoływaniu zespołu każdorazowo na okoliczność kolejnego wypadku. Jeśli zespół powypadkowy jest powoływany jednorazowo w formie zarządzenia, dokument ten należy włączyć do dokumentacji powypadkowej.

WAŻNE!

W przypadku powołania zespołu na stałe, zespół może zostać wskazany np. w „Instrukcji postępowania w razie wystąpienia wypadku” zatwierdzonej przez pracodawcę.

PRZYKŁAD

W jednym z oddziałów zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. Do tej pory wszystkie postępowania powypadkowe, bez względu na miejsce wypadku, prowadził zespół powypadkowy powołany na stałe przez pracodawcę. Zespół ten był powołany w związku z przeprowadzeniem postępowania dotyczącego pierwszego wypadku, jaki miał miejsce w firmie.

Jednak przedstawiciel pracowników, będący członkiem zespołu, jest na dwutygodniowym urlopie. Pracodawca w związku z tym musi powołać nowy zespół powypadkowy.

Właściwy skład zespołu powypadkowego określony jest w rozporządzeniu w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.

Wzór dokumentu

PODSTAWA PRAWNA

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Grabowski

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »