| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Czy pracownikowi należy się od pracodawcy odszkodowanie za zniszczony w czasie wypadku przy pracy samochód prywatny?

Czy pracownikowi należy się od pracodawcy odszkodowanie za zniszczony w czasie wypadku przy pracy samochód prywatny?

Pracownik korzystający w pracy z własnego samochodu osobowego, jadąc do klienta, wpadł w poślizg, co doprowadziło do wypadku samochodowego. Pracownik trafił do szpitala, a samochód został całkowicie zniszczony. W umowie dotyczącej używania samochodu nie uwzględniono kwestii związanych ze zniszczeniem auta należącego do pracownika, z którego korzystał on podczas wykonywania obowiązków służbowych. Czy w takiej sytuacji pracownik może liczyć na odszkodowanie od pracodawcy za zniszczony samochód?

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy pracownikowi nie należy się odszkodowanie za zniszczony samochód używany w związku z pracą.

UZASADNIENIE

Kodeks pracy przewiduje odszkodowanie za mienie pracownika utracone lub uszkodzone podczas wypadku przy pracy, z wyjątkiem samochodów prywatnych oraz wartości pieniężnych, chyba że w umowie dotyczącej używania samochodu prywatnego do celów służbowych zawarte są inne uregulowania.

Jeśli w umowie strony nie zapisały żadnych dodatkowych ustaleń poza ogólnie obowiązującymi, tj. zwrotem kosztów paliwa według ustalonych stawek, to pracownikowi nie przysługuje możliwość dochodzenia roszczeń za utracony samochód.

WSKAZÓWKA!

Pracownik korzystający z prywatnego samochodu do celów służbowych powinien wykupić polisę AC (autocasco). W interesie pracodawcy i pracownika jest zapis na ten temat w umowie regulującej używanie samochodu do celów służbowych.

Szczegółowe uregulowanie kwestii utraty samochodu w umowie między pracownikiem a pracodawcą jest szczególnie ważne wówczas, gdy pracownik (np. serwisant) musi korzystać z samochodu w celu wykonywania swoich obowiązków często lub codziennie. W takiej sytuacji utrata samochodu i brak możliwości odkupienia innego pojazdu wiąże się z dużym ryzykiem zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Jeśli pracodawca nie wymaga od pracownika wykupienia polisy AC, powinien poinformować go (np. poprzez zapis w umowie) o tym, że w przypadku utraty samochodu nie ma obowiązku wypłaty odszkodowania, aby pracownik był świadomy ponoszonego ryzyka.

Jeśli podczas wypadku zostaną zniszczone bądź utracone inne przedmioty prywatne pracownika, np. telefon komórkowy czy komputer, wtedy pracownik może ubiegać się o odszkodowanie za zniszczone mienie.

PODSTAWA PRAWNA

  • Art. 2371 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Enadis

Oprogramowanie dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »