| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Ustalanie okoliczności przyczyn wypadków przy pracy

Ustalanie okoliczności przyczyn wypadków przy pracy

Wypadki przy pracy występujące w zakładzie powodują konkretne obowiązki po stronie pracodawcy. Musi on m.in. powołać zespół powypadkowy.

Wystąpienie w zakładzie pracy wypadku obliguje pracodawcę do powołania zespołu, który zbada przyczyny i okoliczności tego zdarzenia.

W skład takiego zespołu wchodzą:

  • pracownik służby bhp,
  • społeczny inspektor pracy.

Jeżeli pracodawca zatrudnia do 100 pracowników i nie ma obowiązku utworzenia służby bhp, w skład zespołu powypadkowego zamiast pracownika służby bhp wchodzi:

  • pracodawca,
  • pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu pracodawca powierzył wykonywanie zadań służby bhp lub
  • specjalista spoza zakładu pracy.

Natomiast gdy u pracodawcy nie działa społeczna inspekcja pracy, w skład zespołu powypadkowego wchodzi przedstawiciel pracowników posiadający aktualne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie bhp (§ 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy – zwanego dalej rozporządzeniem o wypadkach).

WAŻNE!

Jeżeli wypadek miał miejsce na terenie innej firmy niż firma pracodawcy, ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku dokonuje zespół powypadkowy powołany przez pracodawcę poszkodowanego w obecności przedstawiciela pracodawcy, na którego terenie miał miejsce wypadek (§ 8 ust. 1 rozporządzenia o wypadkach).

Zadania

Po otrzymaniu wiadomości o wypadku zespół powypadkowy przystępuje do ustalenia okoliczności i przyczyn. Musi m.in.:

  • dokonać oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, stanu urządzeń ochronnych oraz zbadać warunki wykonywania pracy i inne okoliczności, które mogły mieć wpływ na powstanie wypadku,
  • jeżeli jest to konieczne, sporządzić szkic lub wykonać fotografię miejsca wypadku,
  • wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala,
  • zebrać informacje dotyczące wypadku od świadków wypadku,
  • zasięgnąć opinii lekarza, a w razie potrzeby opinii innych specjalistów w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku,
  • zebrać inne dowody dotyczące wypadku,
  • dokonać prawnej kwalifikacji wypadku zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU nr 199, poz. 1673 ze zm.),
  • określić środki profilaktyczne oraz wnioski, w szczególności wynikające z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, na którym wystąpił wypadek (§ 7 ust. 1 pkt 1–8 rozporządzenia o wypadkach).

WAŻNE!

Zespół powypadkowy ma obowiązek wykorzystać materiały zebrane przez organy prowadzące śledztwo lub dochodzenie dotyczące danego wypadku, jeżeli materiały te zostaną mu udostępnione.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Sztymelski

Specjalista z zakresu podatków i rachunkowości, księgowy w biurze rachunkowym

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK