| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Wypadki przy pracy i choroby > Ustalanie okoliczności przyczyn wypadków przy pracy

Ustalanie okoliczności przyczyn wypadków przy pracy

Wypadki przy pracy występujące w zakładzie powodują konkretne obowiązki po stronie pracodawcy. Musi on m.in. powołać zespół powypadkowy.

Protokół

Po zakończeniu prac zespołu powypadkowego sporządzany jest protokół. Dokument taki musi powstać nie później niż w ciągu 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku (§ 9 ust. 1 rozporządzenia o wypadkach). Niedotrzymanie tego terminu może być spowodowane jedynie uzasadnionymi przeszkodami lub trudnościami, a fakt ten powinien być odnotowany w protokole. Zespół powypadkowy ma obowiązek sporządzić protokół powypadkowy w niezbędnej liczbie egzemplarzy i z pozostałą dokumentacją powypadkową doręczyć niezwłocznie pracodawcy w celu zatwierdzenia.

Każdy z członków zespołu powypadkowego ma prawo złożyć do protokołu powypadkowego zdanie odrębne (§ 10 ust. 1 rozporządzenia o wypadkach). Natomiast w razie rozbieżności zdań członków zespołu powypadkowego o treści protokołu powypadkowego decyduje pracodawca.

Przed zatwierdzeniem protokołu powypadkowego powinien on być przedstawiony poszkodowanemu. Zespół powinien również pouczyć poszkodowanego, że ma on prawo zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym. Poszkodowany ma prawo wglądu do akt sprawy, a także do sporządzenia z akt sprawy notatek, odpisów czy kopii.

Jeżeli wskutek wypadku przy pracy pracownik poniósł śmierć, zespół powypadkowy ma obowiązek zapoznać z treścią protokołu powypadkowego członków jego rodziny:

  • małżonka, z wyjątkiem przypadku orzeczonej separacji,
  • dzieci własne, dzieci drugiego małżonka, dzieci przysposobione oraz przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności, wnuki, rodzeństwo i inne dzieci, w tym również w ramach rodziny zastępczej, spełniające w dniu śmierci ubezpieczonego lub rencisty warunki uzyskania renty rodzinnej,
  • rodziców, osoby przysposabiające, macochę oraz ojczyma, jeżeli w dniu śmierci ubezpieczonego lub rencisty prowadzili z nim wspólne gospodarstwo domowe lub jeżeli ubezpieczony lub rencista bezpośrednio przed śmiercią przyczyniał się do ich utrzymania albo jeżeli ustalone zostało wyrokiem lub ugodą sądową prawo do alimentów z jego strony.

Do protokołu powypadkowego muszą być dołączone:

  • zapis wyjaśnień poszkodowanego w wypadku,
  • zapis informacji uzyskanych od świadków wypadku,
  • inne dokumenty zebrane w czasie ustalania okoliczności i przyczyn wypadku, w szczególności:

– pisemna opinia lekarza lub innych specjalistów w zakresie niezbędnym do oceny rodzaju i skutków wypadku,

– szkice lub fotografie miejsca wypadku,

– ewentualne odrębne zdanie złożone przez członka zespołu powypadkowego,

– uwagi i zastrzeżenia poszkodowanego lub członków rodziny zmarłego pracownika do ustaleń zawartych w protokole powypadkowym.

WAŻNE!

Pracodawca zatwierdza protokół powypadkowy nie później niż w terminie 5 dni od dnia jego sporządzenia.

Pracodawca nie może zatwierdzić protokołu w przypadku, gdy do jego treści zostały zgłoszone zastrzeżenia przez poszkodowanego lub członków rodziny zmarłego pracownika, albo protokół powypadkowy nie odpowiada wymaganiom rozporządzenia o wypadkach. Taki dokument musi być zwrócony zespołowi w celu wyjaśnienia oraz uzupełnienia go. Na takie działania zespół powypadkowy ma maksymalnie 5 dni. Do nowego protokołu powypadkowego należy dołączyć stary protokół niezatwierdzony przez pracodawcę.

Zatwierdzony już protokół powypadkowy pracodawca niezwłocznie doręcza poszkodowanemu pracownikowi lub w przypadku wypadku śmiertelnego członkom rodziny zmarłego pracownika. Natomiast w przypadku wypadków śmiertelnych dokument ten powinien być także doręczony właściwemu terytorialnie inspektorowi pracy.

Podstawa prawna:

  • § 2, 5, 7, 9–13 rozporządzenia Rady Ministrów z 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (DzU nr 105, poz. 870),
  • art. 3 ust. 1 i 2, art. 13 ust. 2 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (DzU nr 199, poz. 1673 ze zm.).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o.

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o. – spółka zależna Kancelarii Prawnej Skarbiec R. Nogacki Sp.K. specjalizuje się w rozwiązaniach z zakresu szeroko rozumianego wywiadu i kontrwywiadu biznesowego skierowanych głównie do średnich i dużych firm.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »