| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP

Wypadki przy pracy i choroby

Postępowanie w sprawie o wypadek przy pracy

Aktualizacja: 11.08.2014

Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy lub świadek takiego wypadku powinien niezwłocznie powiadomić o zdarzeniu bezpośredniego przełożonego osoby poszkodowanej. Jak dokładnie wygląda w takiej sytuacji procedura dochodzenia odszkodowania i kiedy przyznawane odszkodowania są najwyższe? »

Jak uzyskać świadczenia z tytułu wypadku przy pracy?

Aktualizacja: 15.04.2014

Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby zdarzenie mogło być zakwalifikowane jako wypadek przy pracy bądź w drodze do lub z pracy? Jak uzyskać świadczenia z tytułu wypadku przy pracy? »

Choroby zawodowe

Aktualizacja: 20.12.2013

Choroba zawodowa to choroba zawarta w wykazie chorób zawodowych znajdującym się w załączniku do rozporządzenia w sprawie chorób zawodowych. Musi być spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy lub wywołana sposobem wykonywania pracy. »

Kiedy przysługuje jednorazowe odszkodowanie z ZUS

Aktualizacja: 04.11.2013

Jednorazowe odszkodowanie z ZUS przysługuje pracownikowi z tytułu uszczerbku na zdrowiu, który w skutek wypadku przy pracy doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu oraz rodzinie pracownika z tytułu śmierci pracownika, który zmarł wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. wypłata odszkodowania zależy od decyzji ZUS-u. »

Wykroczenia przeciwko prawom pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

Aktualizacja: 27.09.2013

Wykroczenia przeciwko pracom pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy mogą być opatrzone dotkliwa sankcją. niżej przedstawiamy regulację prawną w tym zakresie. »

Wypadek przy pracy pod wpływem alkoholu a świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego

Aktualizacja: 26.07.2013

Wypadek przy pracy jest podstawą do uzyskania świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego. Kwestia zasadności przyznania świadczenia z tytułu wypadku przy pracy nie jest jednak tak oczywista, gdy mamy do czynienia z wypadkiem przy pracy, mającym miejsce pod wpływem alkoholu. »

Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku

Aktualizacja: 31.07.2013

Protokół ustalania okoliczności i przyczyn wypadku, zwany jest inaczej protokołem powypadkowym. Jest to dokument sporządzany przez zespół powypadkowy, powołany przez pracodawcę w celu ustalenia okoliczności oraz czynników sprawczych wypadku. Umożliwia on uzyskanie świadczeń ubezpieczeniowych z tytułu wypadku przy pracy. »

Wypadek przy pracy

Aktualizacja: 01.07.2013

Wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie następujące w związku z pracą, wywołane przyczyną zewnętrzną i powodujące uraz lub śmierć. Obowiązkiem pracodawcy jest zapobieganie wypadkom przy pracy. W tym celu pracodawca przestrzega przepisy bhp oraz przeprowadza niezbędne badania lekarskie. »

Czy pracodawca może samodzielnie zmienić treść protokołu powypadkowego

Aktualizacja: 15.04.2013

Protokół powypadkowy zawiera ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Sporządzenie protokołu ciąży na pracodawcy. Czy jest on uprawniony do samodzielnej zmiany treści protokołu powypadkowego? »

Choroby zawodowe - wykaz

Aktualizacja: 05.04.2013

Choroba zawodowa to choroba wymieniona w wykazie chorób zawodowych, jeżeli została spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy. Wykaz chorób zawodowych znajduje się w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie chorób zawodowych. »

Czy okresy pobierania świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego trzeba zamieścić w świadectwie pracy

Aktualizacja: 04.04.2013

Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego, a następnie świadczenie rehabilitacyjne są pobierane przez pracownika poszkodowanego w wyniku wypadku przy pracy. Czy w takim przypadku świadectwo pracy powinno zawierać okresy pobierania wskazanych świadczeń? »

Jednorazowe odszkodowanie z tytułu doznania stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu

Aktualizacja: 22.03.2013

Jednorazowe odszkodowanie z tytułu doznania stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje pracownikowi w następstwie wypadku przy pracy bądź choroby zawodowej. Otrzymuje je sam ubezpieczony lub uprawniony członek rodziny. Ile wynosi kwota odszkodowania? »

Przerwa w pracy a wypadek przy pracy – orzecznictwo Sądu Najwyższego

Aktualizacja: 14.03.2013

Wypadek przy pracy może nastąpić podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych. Przerwa w pracy w postaci zajęcia miejsca pasażera i oddania prowadzenia pojazdu innej osobie przez pracownika będącego kierowcą stanowi odstąpienie od osobistego wykonywania obowiązków pracowniczych. Zdarzenie powstałe podczas przerwy nie może być więc uznane za wypadek przy pracy. »

Protokół powypadkowy

Aktualizacja: 28.02.2013

Pracodawca ma obowiązek stworzenia protokołu powypadkowego. Roszczenie pracownika w tym przedmiocie nie ulega przedawnieniu jak inne roszczenia ze stosunku pracy z upływem 3 lat od dnia, w którym stają się wymagalne. »

Wypadek przy pracy- bójka pracowników

Aktualizacja: 01.07.2013

Wypadek przy pracy określają przepisy prawa pracy. Czy wypadkiem przy pracy jest bójka pracowników w szatni zakładowej przed podjęciem pracy? Pobicie pracownika przez drugiego zatrudnionego u danego pracodawcy to wypadek przy pracy. »

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ22
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia kadrowego

Eksperci infor.pl

Sławomir Ekman

Dyrektor 24EasyAudit

Zostań ekspertem Infor.pl »