| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Szkolenia bhp > Szkolenie bhp nie musi być nudne

Szkolenie bhp nie musi być nudne

Dla większości specjalistów w dziedzinie bhp zbliża się okres intensywnej pracy szkoleniowej. Kolejny raz będzie trzeba przedstawiać te same treści i walczyć ze stereotypem nudnego szkolenia bhp. Staramy się podpowiedzieć, jakie techniki warto wykorzystać, aby odnieść sukces szkoleniowy.

Warto pamiętać o tym, że aby utrzymać zainteresowanie uczestników podczas szkolenia, należy przede wszystkim je zdobyć. To, jak zaczniemy szkolenie, jest kluczowe – warto postawić się w sytuacji uczestnika szkolenia, zrozumieć jego nastawienie oraz to, czego się spodziewa. Typowym błędem jest przechodzenie od razu do zasadniczego tematu szkolenia bez próby zaintrygowania uczestników tematem i wzbudzenia ich zaangażowania.

Anegdota – humor

Jeśli prowadzący szkolenie ma dystans do siebie i nie boi się śmiać z siebie, może np. zacząć od opowiedzenia anegdoty na swój temat, która nawiązuje do tematu szkolenia, albo innej zabawnej historii. Jeśli zdecyduje się opowiedzieć o sobie, to korzyść będzie podwójna, ponieważ oprócz wprowadzenia elementu humoru buduje osobisty kontakt z uczestnikami. Należy pamiętać, że ludzie uczą się łatwiej w swobodnej atmosferze.

WSKAZÓWKA!

Przed szkoleniem warto dowiedzieć się, czy motywem organizacji nie był ciężki albo śmiertelny wypadek w firmie, ponieważ rozpoczynanie szkolenia od anegdoty w takiej sytuacji będzie nietaktem i zamiast zbudować osobisty kontakt z uczestnikami, zerwie się go bezpowrotnie.

Zadanie aktywizujące

Bardzo ciekawym sposobem jest wprowadzenie zadania aktywizującego. W tej roli świetnie sprawdzają się proste, ale niełatwe ła migłówki logiczne. Na przykład zadanie z 9 kropkami, które należy połączyć za pomocą czterech odcinków linii prostej, nie odrywając ołówka od papieru. Zadanie to ilustruje bardzo wymownie sposób, w jaki funkcjonuje myślenie i postrzeganie, oraz ujawnia schematy myślowe. Wprowadzenie tego lub podobnego zadania w części otwierającej szkolenie pełni kilka zadań:

  1. może zaintrygować. Prowadzący kieruje do uczestników szkolenia pytanie do grupy: „Za chwilę chciałbym zaprosić was do wykonania pewnego zadania. Być może zadacie sobie pytanie: jaki związek ma to zadanie z naszym tematem szkolenia. Chętnie do tego wrócę po wykonaniu zadania”.
  2. po wykonaniu zadania prowadzący może zadać grupie pytanie: „Jaka była bariera utrudniająca wykonanie tego zadania?” Jeśli wnioski grupy będą prawidłowe, padnie odpowiedź, że największą barierą było schematyczne myślenie. W tym miejscu można wrócić do pytania o związek tego zadania z tematem szkolenia. Można powiedzieć, że metoda z wprowadzaniem tego typu „otwieraczy” jest uniwersalna wszędzie tam, gdzie mamy uczyć się nowych rzeczy, ponieważ największą barierą nauczenia się czegoś nowego jest przekonanie, że już to wszystko wiem. To jest kolejny powód, dla którego warto stosować takie zadanie. Daje ono możliwość odwołania się do wniosków z tego zadania w trakcie trwania szkolenia podczas niekonstruktywnych dyskusji.

Test wstępny

Jest to technika bardzo skuteczna, ale również niebezpieczna. Test uświadamia uczestnikom, czego nie wiedzą. Wydaje się to szczególnie istotne w przypadku szkoleń z bhp, które w obiegowej opinii nie oferują nic ciekawego ani odkrywczego. Dobrze skonstruowany test wywołuje refleksję „mogę się tu nauczyć czegoś ważnego, więc może jednak warto posłuchać”. Inna korzyść z zastosowania testu to więcej zapamiętanego materiału. Pytania, które sprawiły uczestnikom trudność, spowodują, że ich uwaga w momencie omawiania danej kwestii będzie większa.

Stosując tę technikę, warto jednak pamiętać, że źle przeprowadzona może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. Może spowodować, że uczestnicy poczują się jak w szkole, co uruchomi cały cykl negatywnych skojarzeń związanych z procesem uczenia się. Dlatego należy zadbać o to, aby nikt nie poczuł się oceniany – można zaproponować podpisanie testu pseudonimem albo w ogóle zrezygnować z podpisywania.

Należy też wyjaśnić wyczerpująco cel przeprowadzenia testu, mówiąc o korzyściach indywidualnych. Korzyścią, jaką warto wskazać uczestnikom, będzie bez wątpienia uświadomienie sobie stanu wiedzy i możliwość uzupełnienia luk.

Studium przypadku

Studium przypadku to sformułowanie zadania związanego z tematem szkolenia. Można opisać jakieś zdarzenie, sytuację albo pokazać film, prosząc uczestników, aby odpowiedzieli na przygotowane przez prowadzącego pytania albo na podstawie przedstawionego materiału zdiagnozowali problem. W celu zwiększenia efektu aktywizującego warto podzielić dużą grupę na 3 mniejsze, a następnie porównać wyniki pracy.

Autor:

psycholog, moderator, trener rozwoju osobistego, doradca biznesu w obszarze diagnozy i rozwoju talentów, wykładowca akademicki

Źródło:

INFOR
Gazeta Samorządu i Administracji598.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Kłosińska-Pyka

Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »