| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Szkolenia bhp > Szkolenie bhp nie musi być nudne

Szkolenie bhp nie musi być nudne

Dla większości specjalistów w dziedzinie bhp zbliża się okres intensywnej pracy szkoleniowej. Kolejny raz będzie trzeba przedstawiać te same treści i walczyć ze stereotypem nudnego szkolenia bhp. Staramy się podpowiedzieć, jakie techniki warto wykorzystać, aby odnieść sukces szkoleniowy.

Aby korzystać ze zróżnicowanych form uczenia, należy je przede wszystkim zaplanować. Dobrze zaplanowane w czasie użycie materiałów wizualnych może pomóc przebrnąć przez trudny moduł szkoleniowy. Zaplanowanie oznacza odpowiednie proporcje oraz nienadużywanie ich, aby szkolenie nie sprowadziło się wyłącznie do oglądania filmów i zdjęć. W trakcie szkolenia mamy do wyboru np. ogólnodostępne filmy instruktażowe, filmy przedstawiające drastyczne wypadki czy związane z rodzajem wykonywanej przez uczestników pracy. Warto polecić również serię znaną jako Napo (animowane filmy przygotowane przez Unię Europejską propagujące zagadnienia z dziedziny bezpieczeństwa), która cechuje się ciekawą i dowcipną formą.

Zadawanie pytań

Jednym z najlepszych sposobów na niedopuszczenie do spadku zainteresowania uczestników szkolenia jest:

  • zadawanie im pytań oraz
  • stymulowanie do zadawania pytań prowadzącemu.

Stawianie pytań powoduje w automatyczny sposób ukierunkowanie myślenia. Warto pamiętać, żeby nie marnować poprzez zdanie twierdzące tego, co można wyrazić pytaniem.

Zamiast przekazywać informację, warto zamienić ją na pytanie.

Szybka aktywizacja

W sytuacji kiedy uczestnicy są już zmęczeni, mają za sobą trudny moduł szkoleniowy lub z innych powodów stracili zainteresowanie szkoleniem, można zastosować jedną z zaproponowanych metod, aby pobudzić grupę:

  • podniesienie rąk (Kto zetknął się już z takim zachowaniem pracownika, niech podniesie rękę),
  • 3 minuty dla podgrup na trzy najważniejsze wnioski z dotychczasowych zajęć,
  • konkurs dla podgrupy, która pierwsza odpowie na pytanie dotyczące przerobionego materiału,
  • podkreślenie w materiałach części, z którą najbardziej się zgadzam/nie zgadzam,
  • ćwiczenie z elementami ruchu, np. na stojąco w parach tłumaczymy rozmówcy, co do tej pory było dla mnie najważniejsze. Ważne, aby uczestnicy ruszyli się ze swoich miejsc,
  • zagadka, np. „Jak myślicie, na 100 wypadków, ile % ....?”

Należy zwrócić uwagę na czynnik wspólny we wszystkich przedstawionych tu metodach. Tym czynnikiem jest zachowanie wykładowcy, jego mowa ciała i niewerbalne komunikaty, które wysyła. To, czy jest spójny i wiarygodny, czy działa dynamicznie, z dużą energią i pewnością siebie, czy raczej z jego postawy emanuje apatia i zniechęcenie. Dla powodzenia szkolenia jest to czynnik równie ważny, a czasami nawet ważniejszy niż przygotowanie merytoryczne. Można znać świetnie materiał, ale to nie gwarantuje sukcesu, i na odwrót, można być słabiej przygotowanym merytorycznie, ale poprowadzić zajęcia z dużą pewnością siebie i humorem, pobudzając uczestników do myślenia i zaangażowania. Należy pamiętać, że w dużej mierze dorośli uczestnicy szkolenia uczą się od siebie i należy stworzyć im jedynie do tego właściwe warunki.

Autor:

psycholog, moderator, trener rozwoju osobistego, doradca biznesu w obszarze diagnozy i rozwoju talentów, wykładowca akademicki

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy"

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »