| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Szkolenia bhp > Szkolenie bhp nie musi być nudne

Szkolenie bhp nie musi być nudne

Dla większości specjalistów w dziedzinie bhp zbliża się okres intensywnej pracy szkoleniowej. Kolejny raz będzie trzeba przedstawiać te same treści i walczyć ze stereotypem nudnego szkolenia bhp. Staramy się podpowiedzieć, jakie techniki warto wykorzystać, aby odnieść sukces szkoleniowy.

Aby korzystać ze zróżnicowanych form uczenia, należy je przede wszystkim zaplanować. Dobrze zaplanowane w czasie użycie materiałów wizualnych może pomóc przebrnąć przez trudny moduł szkoleniowy. Zaplanowanie oznacza odpowiednie proporcje oraz nienadużywanie ich, aby szkolenie nie sprowadziło się wyłącznie do oglądania filmów i zdjęć. W trakcie szkolenia mamy do wyboru np. ogólnodostępne filmy instruktażowe, filmy przedstawiające drastyczne wypadki czy związane z rodzajem wykonywanej przez uczestników pracy. Warto polecić również serię znaną jako Napo (animowane filmy przygotowane przez Unię Europejską propagujące zagadnienia z dziedziny bezpieczeństwa), która cechuje się ciekawą i dowcipną formą.

Zadawanie pytań

Jednym z najlepszych sposobów na niedopuszczenie do spadku zainteresowania uczestników szkolenia jest:

  • zadawanie im pytań oraz
  • stymulowanie do zadawania pytań prowadzącemu.

Stawianie pytań powoduje w automatyczny sposób ukierunkowanie myślenia. Warto pamiętać, żeby nie marnować poprzez zdanie twierdzące tego, co można wyrazić pytaniem.

Zamiast przekazywać informację, warto zamienić ją na pytanie.

Szybka aktywizacja

W sytuacji kiedy uczestnicy są już zmęczeni, mają za sobą trudny moduł szkoleniowy lub z innych powodów stracili zainteresowanie szkoleniem, można zastosować jedną z zaproponowanych metod, aby pobudzić grupę:

  • podniesienie rąk (Kto zetknął się już z takim zachowaniem pracownika, niech podniesie rękę),
  • 3 minuty dla podgrup na trzy najważniejsze wnioski z dotychczasowych zajęć,
  • konkurs dla podgrupy, która pierwsza odpowie na pytanie dotyczące przerobionego materiału,
  • podkreślenie w materiałach części, z którą najbardziej się zgadzam/nie zgadzam,
  • ćwiczenie z elementami ruchu, np. na stojąco w parach tłumaczymy rozmówcy, co do tej pory było dla mnie najważniejsze. Ważne, aby uczestnicy ruszyli się ze swoich miejsc,
  • zagadka, np. „Jak myślicie, na 100 wypadków, ile % ....?”

Należy zwrócić uwagę na czynnik wspólny we wszystkich przedstawionych tu metodach. Tym czynnikiem jest zachowanie wykładowcy, jego mowa ciała i niewerbalne komunikaty, które wysyła. To, czy jest spójny i wiarygodny, czy działa dynamicznie, z dużą energią i pewnością siebie, czy raczej z jego postawy emanuje apatia i zniechęcenie. Dla powodzenia szkolenia jest to czynnik równie ważny, a czasami nawet ważniejszy niż przygotowanie merytoryczne. Można znać świetnie materiał, ale to nie gwarantuje sukcesu, i na odwrót, można być słabiej przygotowanym merytorycznie, ale poprowadzić zajęcia z dużą pewnością siebie i humorem, pobudzając uczestników do myślenia i zaangażowania. Należy pamiętać, że w dużej mierze dorośli uczestnicy szkolenia uczą się od siebie i należy stworzyć im jedynie do tego właściwe warunki.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

psycholog, moderator, trener rozwoju osobistego, doradca biznesu w obszarze diagnozy i rozwoju talentów, wykładowca akademicki

Źródło:

INFOR
Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Marzena Dobrowolska

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »