Zanim przeczytasz artykuł Forum Kadr
Zanim przeczytasz artykuł Kadry - tematy dnia
Zanim przeczytasz artykuł Kadry - wiadomości
statystyki

Wymagania dla pomieszczeń pracy

Katarzyna Tomaszewska
Stan prawny: 2014-01-13 14:24

Jakie są wymagania dla pomieszczeń pracy? Stanowisko pracy powinno być dostosowane zarówno do rodzaju wykonywanych przez pracownika prac, jak i do jego cech osobowych.

© Dmitry Ersler - Fotolia.com

Wymagania dla pomieszczeń pracy. /Fot. Fotolia

Pomieszczenia pracy powinny spełniać określone prawem wymogi. Aby praca mogła być wykonywana bezpiecznie, należy przede wszystkim zapewnić pracownikom odpowiednio wiele tzw. wolnej powierzchni stanowiska pracy. Jej wymiary powinny zapewnić pracownikom pełną swobodę ruchu, wystarczającą do wykonywania powierzonej pracy bezpiecznie i efektywnie.

Wymiary

Na każdego pracownika powinno przypadać co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi oraz co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia (§ 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy - DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.; zwanego dalej rbhp). Są to oczywiście wielkości minimalne, w związku z tym, jeżeli pracodawca ma taką możliwość, może zapewnić większe pomieszczenia pracy.

Wysokość pomieszczenia pracy

Dopuszczalna wysokość pomieszczenia pracy zmienia się w zależności od rodzaju pracy. Jeżeli mówimy o stałej pracy (łączny czas przebywania danego pracownika na stanowisku pracy przekracza 4 godziny w ciągu doby), wysokość pomieszczenia jest zróżnicowana ze względu na możliwe występowanie czynników szkodliwych dla zdrowia.

Polecamy również serwis: Wypadki przy pracy i choroby zawodowe

Wysokość pomieszczeń stałej pracy, w których nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia, nie może być mniejsza niż:

  • 3 m - jeżeli przebywa w nich więcej niż 4 pracowników,
  • 2,5 m:

- jeżeli przebywa w nich nie więcej niż 4 pracowników i na każdego z nich przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia,

- w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyły lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, a na każdego pracownika przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia;

  • 2,2 m - w dyżurkach, portierniach, kantorach, kioskach ulicznych oraz kioskach usytuowanych w halach dworcowych, fabrycznych, wystawowych i handlowych, a także w pomieszczeniach usytuowanych na antresolach otwartych do większego pomieszczenia.

Wysokość pomieszczenia stałej pracy, w którym występują czynniki szkodliwe dla zdrowia, powinna być nie mniejsza niż 3,3 m.

Ważne!

Minimalna wysokość pomieszczeń pracy może być obniżona w przypadku zastosowania klimatyzacji, jeżeli wyraził ma to zgodę właściwy organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Źródło: INFOR

Artykuł z dnia: 2008-10-06, ostatnia aktualizacja: 2014-01-13 14:24

KOMENTARZE

Dodaj komentarz

Najnowsze komentarze:

  • avatar Edzia

    Edzia2012-07-06 17:54

    Zgłoś nadużycie|Skomentuj

    I bhpowcem ;)

  • avatar doriss

    doriss2012-07-06 06:16

    Zgłoś nadużycie|Skomentuj

    macie prawo walczyć o pomieszczenie socjalne. Ale nie na forum, tylko z pracodawcą

  • avatar

    matuszewsk56@gmail.com2012-07-06 06:11

    Zgłoś nadużycie|Skomentuj

    Tak mówia przepisy??? to weżcie państwo pod lupę ,pomieszczenia Pań sprzatających,miejsce bez okna ,2na 2m2 x2 osoby w pomieszczeniu .Bez możliwosci zjedzenia posiłku [bo smród z kanalizacji niesamowity.Małym kosztem duze wymagania .W 21 wieku nam sprzataczką dalej zaleca sie -KAMIENIAMI OGIEŃ ROBIĆ-

Dodaj komentarz

Podobne artykuły:

  • Ile razy w roku PIP może kontrolować zakład pracy?

    W sklepie z tzw. dopalaczami były w tym roku przeprowadzane kontrole przez różne organy, m.in. przez inspekcję sanitarną, urząd skarbowy i Państwową Inspekcję Pracy. Czy są ograniczenia co do liczby ...

  • Czy od posiłków dla pracowników na koszt pracodawcy trzeba opłacać składki

    Aby zapewnić lepsze warunki pracy swoim pracownikom, niektórzy pracodawcy decydują się na fundowanie im posiłków w pracy. Część pracodawców ma jednak taki obowiązek. Wartość nieodpłatnego posiłku jes...

  • Pomieszczenia pracyartykuł płatny

    Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom pomieszczeń, których rodzaj, liczba i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów prac...

  • Zarządzanie bezpieczeństwem - korzystne dla pracodawcyartykuł płatny

    Wdrożenie systemu zarządzania bhp prowadzi do osiągania stałej poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników oraz do ograniczenia strat związanych z niewłaściwymi warunkami pracy....

  • Miejsce pracy musi być bezpieczneartykuł płatny

    Pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, gdy warunki jej wykonywania nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają zagrożenie dla jego zdrowia lub życia....

NIEZBĘDNIK

W SERWISIE

  • Najnowsze
  • Najważniejsze

Forumdołącz do dyskusji »

zobacz bieżący Newsletter »NEWSLETTER

ZamknijZamów bezpłatny newsletter