| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Europejska agencja bezpieczeństwa i zdrowia w pracy

Europejska agencja bezpieczeństwa i zdrowia w pracy

Jednym z najpoważniejszych problemów Unii Europejskiej jest duża liczba wypadków w pracy i chorób zawodowych pracowników. Instytucją powołaną do walki z tym zjawiskiem jest Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy.

• ustanowieniem (we współpracy z państwami członkowskimi) oraz koordynacją sieci informacyjnej. Współdziała z krajowymi, wspólnotowymi i międzynarodowymi instytucjami i organizacjami, które zajmują się zapewnianiem tego rodzaju informacji i usług, gromadzeniem i udostępnianiem informacji na temat bezpieczeństwa i higieny pozyskiwanych z i dla państw trzecich oraz organizacji międzynarodowych (WHO, ILO, PAHO, IMO itp.),

• zapewnianiem informacji technicznych, naukowych i gospodarczych na temat metod i narzędzi realizacji działań prewencyjnych, identyfikowaniem dobrych praktyk oraz wspieraniem działań prewencyjnych, ze zwróceniem szczególnej uwagi na specyficzne problemy małych i średnich przedsiębiorstw. W odniesieniu do dobrych praktyk Agencja powinna w szczególności koncentrować się na tych praktykach, które stanowią praktyczne narzędzia stosowane przy ocenie zagrożeń dla bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy oraz na określaniu środków przeciwdziałania takim zagrożeniom.

Sieć informacyjna

Agencja tworzy sieć informacyjną, która obejmuje:

• główne elementy składowe krajowych sieci informacyjnych, w tym organizacje krajowych partnerów społecznych, zgodnie z ustawodawstwem krajowym lub praktyką krajową,

• krajowe centra koordynacji informacji,

• przyszłe jednostki wyspecjalizowane.

W Polsce Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy reprezentuje Krajowy Punkt Centralny, który prowadzi Centralny Instytut Ochrony Pracy.

Sama rola Agencji w kształtowaniu bezpieczeństwa i higieny pracy w Polsce jest pośrednia, tzn. Agencja pomaga Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy poprawiać poziom bezpieczeństwa i higieny pracy w ramach stworzonej sieci informacyjnej. Państwa członkowskie regularnie informują Agencję o głównych elementach składowych swych krajowych sieci informacyjnych w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w miejscu pracy. Należy wliczyć w to wszelkie instytucje, które w ich ocenie mogą wnieść wkład w działalność Agencji, z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia możliwie pełnego objęcia poszczególnych państw ich zasięgiem terytorialnym. Właściwe władze krajowe lub instytucja krajowa wskazana przez nie jako krajowe centrum koordynacji informacji (w Polsce Krajowy Punkt Centralny jako część struktury Centralnego Instytutu Ochrony Pracy) koordynują lub przekazują informacje dostarczane Agencji na szczeblu krajowym, w ramach porozumienia zawartego między każdym krajowym centrum koordynacji informacji a Agencją. Władze krajowe biorą pod uwagę punkt widzenia partnerów społecznych na szczeblu krajowym zgodnie z ustawodawstwem krajowym lub praktyką krajową.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Baszczyński

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »