| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Palarnie w szkole

Palarnie w szkole

Czy w szkole obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu? Nasz dyrektor wywiesił taką informację przy drzwiach wejściowych do szkoły. Jednocześnie nie wyznaczył miejsc do palenia tytoniu. Czy to jest zgodne z prawem?


Nie. Jak wynika z art. 5 ustawy z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (DzU z 1996 r. nr 10, poz. 55 ze zm.), zabrania się w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych palenia wyrobów tytoniowych poza pomieszczeniami wyodrębnionymi i odpowiednio przystosowanymi.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.) palenie tytoniu w zakładach pracy jest dozwolone wyłącznie w odpowiednio przystosowanych pomieszczeniach, które powinny być wyposażone w dostateczną liczbę popielniczek. Pomieszczenia te powinny być tak usytuowane, aby nie narażały osób niepalących na wdychanie dymu tytoniowego. Obowiązki wyznaczenia takich pomieszczeń w przypadku szkół i placówek oświatowych spoczywają na dyrektorze szkoły (placówki).

A zatem ochrona ta w tym przypadku możliwa jest do zrealizowania wyłącznie przez wydzielenie na terenie szkoły pomieszczeń dostosowanych do palenia tytoniu.

Pracodawca nie posiada kompetencji do wydawania całkowitego zakazu palenia w czasie pracy. Byłoby to również sprzeczne z niezbywalnym prawem do dowolnego dysponowania przez pracownika przerwą w pracy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »