| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Zarządzanie bezpieczeństwem - korzystne dla pracodawcy

Zarządzanie bezpieczeństwem - korzystne dla pracodawcy

Wdrożenie systemu zarządzania bhp prowadzi do osiągania stałej poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników oraz do ograniczenia strat związanych z niewłaściwymi warunkami pracy.

Przepisy Kodeksu pracy nakładają na pracodawcę liczne obowiązki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. To właśnie on ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa w zakładzie pracy. Do pracodawcy należy m.in. ocenianie i dokumentowanie ryzyka zawodowego (art. 226 k.p.), zapewnienie właściwego przeszkolenia z zakresu bhp wszystkim pracownikom czy stosowanie najlepszych z punktu widzenia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników środków ochrony.

Co to jest system zarządzania bhp

Zgodnie z definicją przyjętą w polskich normach serii PN-N-18000 system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy stanowi część ogólnego systemu zarządzania. Swoim zakresem obejmuje on: strukturę organizacyjną, planowanie, zasady odpowiedzialności, zasady postępowania, procedury, procesy oraz zasoby ludzkie, rzeczowe i finansowe, potrzebne do opracowania, wdrażania, realizowania, przeglądu i utrzymywania polityki bezpieczeństwa i higieny pracy, a tym samym do zarządzania ryzykiem zawodowym występującym w środowisku pracy w związku z działalnością przedsiębiorstwa.

Na system zarządzania bhp składa się więc wiele elementów. Do najważniejszych z nich należy polityka bhp, współudział pracowników, właściwa struktura organizacyjna wraz z jasno sprecyzowanymi zasadami odpowiedzialności, szkolenia, świadomość pracowników, komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu, działania korygujące i zapobiegawcze, audyty wewnętrzne.

Wdrożenie systemu może nastąpić na podstawie wytycznych zawartych w polskich normach:

• PN-N-18001: 2004 „Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wymagania”,

• PN-N-18004: 2000 „Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wytyczne”.

Zanim jednak zaczniemy wdrażać system zarządzania, warto jest dokonać analizy sytuacji w zakresie funkcjonowania i przestrzegania przepisów oraz zasad bhp.

Jak wdrożyć system zarządzania bhp

Wdrożenie sytemu bhp na podstawie powyższych norm powinno odbywać się zgodnie z odpowiednio opracowaną przez kierownictwo zakładu pracy polityką bhp. Polityka bhp to nic innego jak planowanie działań, na które składa się ustalenie celów ogólnych i szczegółowych wraz z określonymi planami ich realizacji. Tworząc politykę bhp, trzeba wziąć pod uwagę wszystkie zagrożenia, jakie występują w zakładzie pracy (w tym celu należy zebrać wszystkie informacje o występujących w zakładzie pracy czynnikach szkodliwych i niebezpiecznych, wypadkach przy pracy i występujących chorobach zawodowych, ocenie ryzyka zawodowego). Ustalając cele, trzeba koniecznie uwzględnić wszystkie wymogi prawne wynikające z Kodeksu pracy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Krystyna Jolanta Ptasińska

Doradca podatkowy, prawnik. Prowadzi kancelarię podatkową.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK