| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Zarządzanie bezpieczeństwem - korzystne dla pracodawcy

Zarządzanie bezpieczeństwem - korzystne dla pracodawcy

Wdrożenie systemu zarządzania bhp prowadzi do osiągania stałej poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników oraz do ograniczenia strat związanych z niewłaściwymi warunkami pracy.

Jeżeli w zakładzie pracy została stworzona odpowiednia polityka bhp, można przystąpić do wdrożenia systemu zarządzania bhp w życie.

Wdrożenie systemu należy zacząć od wyznaczenia osoby odpowiedzialnej za właściwą realizację polityki bhp. Osobą tą może być np. zatrudniony przez firmę specjalista ds. bhp. Oprócz swoich zadań związanych z wykonywaniem pracy specjalisty ds. bhp osoba ta powinna mieć określone konkretne zadania (wraz z uprawnieniami) dotyczące właściwej realizacji systemu zarządzania bhp. Co najmniej raz w roku powinna przekazywać kierownictwu sprawozdania z funkcjonowania systemu zarządzania. W dużych firmach może zostać w tym celu utworzona specjalna komórka organizacyjna.

Aby system zarządzania dobrze funkcjonował, konieczne jest również stworzenie odpowiedniej struktury organizacyjnej w ramach firmy. W tym celu należy wyznaczyć odpowiednie osoby, określić ich zadania związane z realizacją systemu, w tym ich wzajemne zależności i powiązania.

Zadania związane z właściwym funkcjonowaniem systemu bhp powinny być realizowane na każdym szczeblu. Opracowanie strategii (opis systemu i stworzenie polityki bhp to zadanie dla ścisłego kierownictwa), opracowanie procedur, celów ogólnych i planów to zadanie dla kierowników, dyrektorów, natomiast szczegółowe opracowanie instrukcji, formularzy, raportów to zadanie bezpośrednich przełożonych (kierowników, mistrzów).

Kolejnym elementem systemu jest ustalenie właściwych potrzeb szkoleniowych (z zakresu bhp) i kompetencji pracowników. Programy szkoleń powinny być dostosowane do potrzeb poszczególnych grup pracowników. Bardzo ważnym aspektem jest również zapewnienie odpowiedniej komunikacji w sprawach związanych z bhp między samymi pracownikami, jak również między pracownikami a kierownictwem.

Właśnie od dobrej komunikacji i kultury organizacji może zależeć bezpieczeństwo pracowników.

Dlatego opracowując stosowne procedury, szczególną uwagę należy zwrócić pracownikom na:

• właściwą identyfikację zagrożeń występujących na stanowisku pracy,

• sposób wykonywania swoich obowiązków,

• skutki nieprzestrzegania przepisów i zasad bhp.

Żaden system zarządzania nie może zostać wdrożony bez odpowiednich nakładów. Decydując się na wprowadzenie sytemu zarządzania bhp, trzeba zabezpieczyć odpowiednie środki. Na ten cel należy przeznaczyć nie tylko odpowiednie fundusze, ale również środki rzeczowe, sprzęt techniczny oraz odpowiednio przygotowany merytorycznie personel.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Pruszyńska

Aplikantka radcowska w kancelarii e|n|w|c

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »