| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Optymalne oświetlenie biura - naturalne czy sztuczne?

Optymalne oświetlenie biura - naturalne czy sztuczne?

Ciesząc się letnim słońcem i długimi dniami, odsłaniamy okna i wpuszczamy do pomieszczeń naturalne światło, chętnie wyłączając towarzyszące nam przez większą część roku sztuczne oświetlenie. Jednak czy z punktu widzenia norm jest to dopuszczalne? Jak sprawdzić czy wyłączenie lamp nie będzie naruszeniem ustanowionych regulacji i nie stanie się podstawą do zarzutów ze strony Inspekcji Pracy?

Tego rodzaju czynności podejmowane są zazwyczaj w momencie tworzenia nowych miejsc pracy. Pomiary utrzymują ważność do czasu zmiany ustawienia stanowisk lub zmiany rodzaju oświetlenia. Przepisy określają więc jasno, że obowiązkiem zatrudniającego jest zapewnić sztuczne światło o odpowiednich parametrach. Nie wiadomo jednak czy i kiedy można je wyłączyć latem.

Pomocny systemy zarządzania

Z punktu widzenia przepisów, wystarczającym jest zaopatrzenie biura w oświetlenie elektryczne spełniające wymagania normatywne. Jednak ze względu na pozytywne oddziaływanie, wskazana jest również maksymalizacja dostępności oświetlenia dziennego, mimo że zgodnie ze sztuką nie uwzględnia się jego roli w zapewnieniu odpowiednich warunków pracy.

Jak zatem sprawdzić, czy oświetlenie dzienne jest w danym dniu wystarczające, by wyłączyć lub ograniczyć oddziaływanie sztucznego oświetlenia? Wskazówką mogą być odczucia osób zatrudnionych. Wygoda widzenia występuje wtedy, gdy zdolność rozróżniania szczegółów jest pełna, spostrzeganie przebiega sprawnie i szybko oraz nie prowadzi do odczucia przykrości, niewygody czy nadmiernego zmęczenia. Należy jednak pamiętać, że są to kryteria wysoce subiektywne, dlatego, by mieć pewność, że odpowiednie warunki oświetleniowe zostały zapewnione a także, by w pełni wykorzystać oszczędnościowy potencjał dłuższych dni, warto pomyśleć o zainstalowaniu w biurze czujników natężenia światła. - Automatyczne sterowanie oświetleniem w oparciu o czujniki, stale dokonujące pomiarów natężenia światła w pomieszczeniu, pozwala dostosować intensywność pracy opraw do zastanych warunków – mówi Maciej Gronert. - Jeśli światło dzienne osiąga niezbędną do pracy przy komputerze wartość 500 lx, lampy zostaną całkowicie wygaszone. Kiedy z odczytów wynika, że wymagane jest częściowe doświetlenie pomieszczenia, układy kontrolne dopasowują moc opraw – tak, by osiągały one zadane parametry. Branżowi eksperci wyliczyli, że wdrożenie systemu zarządzania oświetleniem z funkcją częściowego i całkowitego wygaszania opraw może wygenerować oszczędność w zakresie zużycia energii elektrycznej nawet na poziomie kilkudziesięciu procent.

Wymagania BHP dla pomieszczeń pracy

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

DEWELOPERSKI.com

Blog o działalności deweloperskiej, kluczowych aspektach zarządzania i obrocie nieruchomościami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »