| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Pomieszczenie socjalne w pracy

Pomieszczenie socjalne w pracy

Zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom pomieszczenie socjalne. Nakazuje to rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Większość z nas swój dzień w pracy rozpoczyna od aromatycznej kawy i przeglądnięcia porannej prasy. W ciągu dnia kilkakrotnie podjadamy liczne smakołyki i spiesznie przeżuwamy kolejne kęsy przygotowanej w domu bułki. Często czynimy to w pośpiechu, nie odchodząc od biurka i, co za tym idzie - nie przerywając swojej pracy.

Zdarza się, że postępowanie takie nie ma nic wspólnego z chęcią bardziej efektywnego wykorzystania przez nas czasu lub tak wielkim nagromadzeniem obowiązków, które nie pozwoliłyby nam choćby na chwilę odejść od stanowiska pracy. Wytłumaczenie może być bardziej banalne - po prostu w firmie brakuje pomieszczenia socjalnego, w którym pracownicy mogliby w spokoju i w przyzwoitych warunkach spożyć posiłek. Ale czy pracodawca faktycznie ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom takie miejsce?

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

Zobacz również serwis: Profilaktyczna ochrona zdrowia

Obowiązek zapewnienia pomieszczenia socjalnego

Jak się okazuje według przepisów pracodawca jest zobowiązany zapewnić swoim pracownikom pomieszczenie socjalne. Reguluje to rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Dokładne informacje znajdują się w dziale 5, zatytułowanym „Pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne oraz zaopatrzenie pracowników w napoje i środki higieny osobistej”. Z rozdziału tego dowiadujemy się m.in., że „Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana”.

Polecamy także: Odpowiedzialność karna pracodawców za naruszenie przepisów bhp

Pomieszczenia sanitarne

Do pomieszczeń higienicznosanitarnych zaliczamy szatnie, umywalnie, pomieszczenie z natryskami, ustępy, palarnie, jadalnie z wyjątkiem stołówek, pomieszczenia do wypoczynku, pomieszczenia do ogrzewania się pracowników oraz pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia i odpylania odzieży roboczej lub ochronnej. W rozporządzeniu tym znajdziemy też dokładne wytyczne dotyczące wyposażenia tychże miejsc oraz warunków klimatycznych, które powinny w nich panować. Szczegółowe informacje odnajdziemy w załączniku numer 3.

Zachęcam do zapoznania się z przepisami dotyczącymi pomieszczeń higienicznosanitarnych zarówno pracodawców jak i pracowników. Pracodawca doszuka się w nim wiele cennych informacji dotyczących warunków, które musi zapewnić swoim pracownikom. My zaś będziemy bardziej świadomi praw, które nam przysługują.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Aktualizacja: 10.02.2014

Autor:

TRECO

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Pomieszczenia socjalne w pracy. /Fot. Fotolia
Pomieszczenia socjalne w pracy. /Fot. Fotolia

Controlling i Rachunkowość Zarządcza189.00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ23
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia kadrowego

Eksperci infor.pl

Myloview.pl

Fachowcy branży designu wnętrzarskiego, postanowili stworzyć miejsce dla użytkowników internetu, które pozwoli na wybór dekoracji ściennej najwyżej jakości - myloview.pl. Platforma artystyczna myloview.pl, to sklep internetowy, który pozwoli Państwu na wyposażenie wnętrz oryginalnymi naklejkami, muralami, fototapetami oraz obrazami.

Zostań ekspertem Infor.pl »