| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Pomieszczenie socjalne w pracy

Pomieszczenie socjalne w pracy

Zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom pomieszczenie socjalne. Nakazuje to rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Większość z nas swój dzień w pracy rozpoczyna od aromatycznej kawy i przeglądnięcia porannej prasy. W ciągu dnia kilkakrotnie podjadamy liczne smakołyki i spiesznie przeżuwamy kolejne kęsy przygotowanej w domu bułki. Często czynimy to w pośpiechu, nie odchodząc od biurka i, co za tym idzie - nie przerywając swojej pracy.

Zdarza się, że postępowanie takie nie ma nic wspólnego z chęcią bardziej efektywnego wykorzystania przez nas czasu lub tak wielkim nagromadzeniem obowiązków, które nie pozwoliłyby nam choćby na chwilę odejść od stanowiska pracy. Wytłumaczenie może być bardziej banalne - po prostu w firmie brakuje pomieszczenia socjalnego, w którym pracownicy mogliby w spokoju i w przyzwoitych warunkach spożyć posiłek. Ale czy pracodawca faktycznie ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom takie miejsce?

49,00 złKodeks pracy 2014 z komentarzem

Zobacz również serwis: Profilaktyczna ochrona zdrowia

Obowiązek zapewnienia pomieszczenia socjalnego

Jak się okazuje według przepisów pracodawca jest zobowiązany zapewnić swoim pracownikom pomieszczenie socjalne. Reguluje to rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Dokładne informacje znajdują się w dziale 5, zatytułowanym „Pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne oraz zaopatrzenie pracowników w napoje i środki higieny osobistej”. Z rozdziału tego dowiadujemy się m.in., że „Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana”.

Polecamy także: Odpowiedzialność karna pracodawców za naruszenie przepisów bhp

Pomieszczenia sanitarne

Do pomieszczeń higienicznosanitarnych zaliczamy szatnie, umywalnie, pomieszczenie z natryskami, ustępy, palarnie, jadalnie z wyjątkiem stołówek, pomieszczenia do wypoczynku, pomieszczenia do ogrzewania się pracowników oraz pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia i odpylania odzieży roboczej lub ochronnej. W rozporządzeniu tym znajdziemy też dokładne wytyczne dotyczące wyposażenia tychże miejsc oraz warunków klimatycznych, które powinny w nich panować. Szczegółowe informacje odnajdziemy w załączniku numer 3.

Zachęcam do zapoznania się z przepisami dotyczącymi pomieszczeń higienicznosanitarnych zarówno pracodawców jak i pracowników. Pracodawca doszuka się w nim wiele cennych informacji dotyczących warunków, które musi zapewnić swoim pracownikom. My zaś będziemy bardziej świadomi praw, które nam przysługują.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Aktualizacja: 10.02.2014

Autor:

TRECO

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Pomieszczenia socjalne w pracy. /Fot. Fotolia
Pomieszczenia socjalne w pracy. /Fot. Fotolia

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń189,00 zł

HITY INFORU

TERMINARZ

SIE20
TydzieńPWŚCPSN
3128293031123
3245678910
3311121314151617
3418192021222324
3525262728293031

Narzędzia kadrowego

Eksperci infor.pl

Dariusz Budnik

Radca Prawny - Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy

Zostań ekspertem Infor.pl »