| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Obowiązki pracodawcy związane z eliminacją hałasu

Obowiązki pracodawcy związane z eliminacją hałasu

Na terenie zakładu pracy dokonano zakupu nowej maszyny. Po uruchomieniu okazało się, że jest ona bardzo głośna. Przy maszynie prace wykonuje 2 pracowników, a na terenie tego samego pomieszczenia pracuje jeszcze 5 pracowników przy innej maszynie. Czy i jakie działania musi podjąć pracodawca z uwagi na zagrożenie nadmiernym hałasem? – pyta Czytelnik z Myślenic.

Ponieważ maszyna powoduje nadmierny hałas, pracodawca powinien zastosować w pierwszej kolejności środki ochrony zbiorowej. Jeżeli mimo ich zastosowania pracownicy nadal są zagrożeni nadmierną emisją hałasu, powinien ustalić zasady przydziału środków ochrony indywidualnej i wyposażyć pracowników narażonych na hałas w środki ochrony indywidualnej (słuchawki, zatyczki do uszu). Pracodawca ma ponadto obowiązek zawarcia w ocenie ryzyka zawodowego informacji o nadmiernym poziomie hałasu. Pod wpływem hałasu następuje skurcz drobnych naczyń tętniczych, występują zmiany w funkcjonowaniu układu nerwowego i pokarmowego, zakłócenia narządu wzroku, a także obniżenie precyzji ruchów oraz zmniejszenie wydolności psychicznej i fizycznej. W związku z tym należy uznać, że hałas jest czynnikiem szkodliwym – uszkadza słuch, może spowodować jego utratę czy uszkodzenie innych narządów.

Na terenie każdego zakładu pracy istnieje możliwość występowania źródeł hałasu. Może być to każde urządzenie, maszyna lub środek transportu. Poziom emisji hałasu jest uzależniony od wielu czynników, takich jak rodzaj urządzenia, jego moc, stopień zużycia bądź rodzaj wykonywanej czynności.

Pracodawca jest zobowiązany stosować środki zapobiegające chorobom zawodowym i innym chorobom związanym z wykonywaną pracą. Musi on w szczególności:

  • zapewnić stosowanie procesów technologicznych niepowodujących nadmiernego hałasu, maszyn i innych urządzeń technicznych powodujących możliwie najmniejszy hałas, nieprzekraczający dopuszczalnych wartości,
  • stosować rozwiązania obniżające poziom hałasu w procesach pracy,
  • utrzymywać w stanie stałej sprawności urządzenia ograniczające lub eliminujące szkodliwe dla zdrowia czynniki środowiska pracy oraz urządzenia służące do pomiarów tych czynników,
  • przeprowadzać na swój koszt badania i pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, rejestrować i przechowywać wyniki tych badań i pomiarów oraz udostępniać je pracownikom (art. 227 § 1 k.p.).
reklama

Autor:

Źródło:

Serwis Prawno-Pracowniczy
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Szczerbowski

Prawnik, ekspert prawa cywilnego, podatkowego i handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »