| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Jak prowadzić rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia

Jak prowadzić rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia

Pracodawca powinien stworzyć i uzupełniać na bieżąco rejestr czynników szkodliwych, które występują w zakładzie pracy. Ma także prowadzić kartę badań i pomiarów tych czynników.

Ponadto pracodawca ma obowiązek konsultować z pracownikami lub ich przedstawicielami działania dotyczące:

  • rozpoznania i typowania czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
  • wykonywania badań, pomiarów i pobierania próbek tych czynników na stanowisku pracy.

Likwidacja zakładu pracy

Jeżeli zdarzyłoby się, że pracodawca musi zlikwidować prowadzony zakład pracy, rejestr i kartę musi niezwłocznie przekazać właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.

WAŻNE!

Rejestry i karty należy przechowywać przez okres 40 lat, licząc od daty ostatniego wpisu.

Udostępnianie pracownikom

Samo rejestrowanie to nie wszystko. Pracodawca ma obowiązek udostępnić bieżące wyniki badań i pomiarów wpisane do rejestru i karty:

  • pracownikowi,
  • byłemu pracownikowi,
  • ich przedstawicielowi ustawowemu lub
  • pełnomocnikowi.

Żądanie udostępnienia powinno być wystosowane na piśmie.

Podstawa prawna:

  • art. 227 § 1 Kodeksu pracy,
  • art. 20 ust. 1, art. 20a ust. 1 ustawy z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (DzU z 2011 r. nr 212, poz. 1263 ze zm.),
  • § 2, 18 i 19 rozporządzenia z 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (DzU nr 33, poz. 166).

 

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Anna Wieczorek

Adwokat, autorka bloga DEWELOPERSKI.com

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »