| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Badania sanitarne dla sekretarki

Badania sanitarne dla sekretarki

Zatrudniamy w naszym zakładzie kilka sekretarek. Do ich obowiązków należy m. in. podawanie napojów ciepłych i zimnych klientom i prezesom. Czy w związku z tym powinna mieć ona ważną książeczkę sanepidu?

Nie, w stosunku do sekretarki nie ma takiej konieczności.

Obowiązkowym badaniom sanitarno-epidemiologicznym podlegają:

1) podejrzani o zakażenie lub chorobę zakaźną,

2) noworodki, niemowlęta i kobiety w ciąży, podejrzane o zakażenie lub chorobę zakaźną mogącą się szerzyć z matki na płód lub dziecko,

3) nosiciele, ozdrowieńcy i osoby, które były narażone na zakażenie przez styczność z osobami zakażonymi, chorymi lub materiałem zakaźnym,

4) uczniowie, studenci i doktoranci kształcący się do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby,

5) osoby podejmujące lub wykonujące prace, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby.

Na badania te kieruje:

1) właściwy dla ich miejsca pobytu państwowy powiatowy inspektor sanitarny (z pow. pkt 1–3),

2) kierujący szkołą albo rektor uczelni lub osoba przez nich upoważniona (z pow. pkt 4),

3) pracodawca albo zlecający wykonanie prac (z pow. pkt 5).

Ponadto, badaniom sanitarno-epidemiologicznym musi poddać się osoba pracująca w styczności z żywnością. Powinna ona uzyskać określone przepisami o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby.

Wykaz takich prac powinien w drodze rozporządzenia określić Minister Zdrowia. Niemniej jednak, do tej pory dokument taki nie powstał. Natomiast w poprzednim wykazie (na który można się powołać) stanowisko sekretarki nie było objęte koniecznością wykonywania badań sanitarno-epidemiologicznych.

Podstawa prawna:

  • art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (DzU nr 234, poz. 1570 ze zm.),
  • art. 59 ust. 2 ustawy z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (DzU z 2010 r. nr 136, poz. 914 ze zm.).

 

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

S&P Audyt Sp. z o.o.

Podmiot uprawniony do badania sprawozdań finansowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »