| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Jak przygotować specyfikację techniczną na zakup fotela

Jak przygotować specyfikację techniczną na zakup fotela

Najczęstszym błędem popełnianym przy opisie pracowniczego fotela obrotowego jest brak opisu. Planując wymianę sprzętów w firmie, należy uwzględnić przede wszystkim elementy związane z bezpieczeństwem pracy.

Zapis w specyfikacji istotnych warunków zamówienia typu: „fotel obrotowy, na kółkach, tapicerowany, z podłokietnikami” niczego nie precyzuje. Każdy dostępny na rynku fotel obrotowy spełnia takie wymagania, lecz nie każdy nadaje się do intensywnej eksploatacji w biurze. W celu uniknięcia takiej sytuacji należy rozszerzyć kryteria o dodatkowe wymagania w stosunku do funkcjonalności oraz jakości fotela.

Ważne rozporządzenie

Minimalne kryteria funkcjonalne zostały opisane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (dalej: rozporządzenie w sprawie bhp).

Zgodnie z nim fotel obrotowy powinien posiadać:

  • dostateczną stabilność przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
  • wymiary oparcia i siedziska zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
  • regulację wysokości siedziska w zakresie 400–500 mm, licząc od podłogi,
  • regulację wysokości oparcia oraz regulację pochylenia oparcia w zakresie 5° do przodu i 30° do tyłu,
  • wyprofilowane płyty siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych,
  • możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360°,
  • podłokietniki.

Mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze.

W celu uniknięcia nieporozumień związanych z faktem, czy fotel spełnia wymagania rozporządzenia w sprawie bhp, warto żądać wraz z ofertą pisemnej opinii o zgodności fotela z tym rozporządzeniem. Instytucją uprawnioną w Polsce do przeprowadzania badań pod kątem przepisów bhp w pracy jest Instytut Medycyny Pracy w Łodzi i jego opinia jest wykładnią dla Państwowej Inspekcji Pracy.

Wygoda użytkowania

Niezwykle istotną cechą mającą bezpośredni wpływ na trwałość fotela obrotowego jest mechanizm łączący siedzisko i oparcie. Optymalny jest mechanizm typu synchro. Wykonany przy użyciu trwałych elementów stalowych, gwarantujących niezawodność przez minimum 3–5 lat. Zapewnia on możliwość tzw. dynamicznego siedzenia, czyli takiego, dzięki któremu kręgosłup użytkownika jest cały czas podparty, a fotel dostosowuje się do sposobu siedzenia. Mechanizm synchro zapewnia regulację pochylenia oparcia zgodną z rozporządzeniem w sprawie bhp.

Elementem niewidocznym, lecz ważnym, jest gąbka siedziska i oparcia. Powinna być to pianka poliuretanowa PU, tzw. wylewana, czyli wykonana w formie zaprojektowanej tylko i wyłącznie do danego typu fotela.

Bardzo ważne są elementy nośne fotela, czyli kółka i stelaż. Do podłóg twardych (drewno, panele, PCV) należy stosować kółka powleczone tworzywem miękkim.

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU nr 148, poz. 973).

 

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Koronczok

Sprzedaż Internetowa24

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »