| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Jakie są wymogi przy zakupie biurka pracowniczego

Jakie są wymogi przy zakupie biurka pracowniczego

Praca przy niedostosowanym do pracownika biurku może wpływać na jego samopoczucie i efektywność pracy. Dlatego warto tak zaplanować wyposażenie stanowiska pracy, aby sprzęty umożliwiały regulacje i były wykonane z odpowiedniego materiału.

Podstawowym elementem wyposażenia stanowiska pracy jest biurko. Jego cechy określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (dalej zwane: rozporządzenie w sprawie BHP).

Wymiary biurka

Blat biurka powinien być jasny, aby nie tworzyć kontrastu między białymi kartkami papieru a ciemną powierzchnią stołu. Wymiary stołu roboczego powinny zapewniać ustawienie wszystkich elementów wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, bez konieczności przyjmowania przez niego wymuszonej postawy. Istotna jest możliwość ustawienia blatu na odpowiedniej wysokości, aby wygodnie mogła siedzieć tam zarówno osoba o wzroście 160 cm, jak i 190 cm.

W związku z tym Instytut Medycyny Pracy w Łodzi opracował wytyczne, które umożliwiają dostosowanie wysokości blatu do wymagań użytkownika. Zgodnie z nimi zakres regulacji stołu roboczego powinien wynosić 20 cm (64–84 cm od podłogi).

Materiał wykonania

Stół roboczy musi składać się z 2 oddzielnych elementów: blatu i konstrukcji. Blat musi być wykonany z materiału odpornego na intensywne użytkowanie. Takim materiałem są np. płyty MDF lub płyty wiórowe, trójwarstwowe o wysokiej gęstości i grubości od 22 do 28 mm. Elementem, który bezpośrednio wpływa na trwałość estetyczną blatu, jest rodzaj okleiny użytej do uszlachetnienia płyty meblowej. Najpopularniejsza jest tzw. melamina. Niestety, jest słabo odporna na ścieranie – szczególnie przy krawędziach, a więc elementach najbardziej narażonych na zużycie. Materiałem znacznie trwalszym jest laminat. Grubość laminatu wynosi minimum 0,40 mm, w przeciwieństwie do melaminy, której grubość nie przekracza 0,12 mm. Nie bez znaczenia jest fakt, że naturalne zużycie materiału nie podlega reklamacjom. To, jak będzie wyglądało biurko po kilku latach użytkowania, zależy więc od tego, jaki materiał zostanie użyty na powierzchni blatu.

Konstrukcje metalowe

Duża liczba dostępnych na rynku biurek płycinowych ma regulację 1–2 cm i jest to tylko zakres poziomowania stołu w przypadku nierównych podłoży. Błędem jest zapis w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, mówiący o tym, aby biurka były płycinowe oraz spełniały przepisy rozporządzenia w sprawie BHP. Taki zapis jest niemożliwy do zrealizowania. Jedynym rozwiązaniem jest zastosowanie konstrukcji metalowej: stelaż oraz przykręcane do stelaża nogi. Ogromną zaletą takiego rozwiązania jest trwałość oraz możliwość wielokrotnego montażu i demontażu biurka. Regulacja wysokości powinna być płynna oraz łatwo dostępna, aby użytkownik mógł ją samodzielnie dopasować do własnych wymagań bez konieczności wzywania ekipy technicznej.

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU nr 148, poz. 973).

 

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marzena Dobrowolska

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »