| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia – jak go prowadzić

Rejestr czynników szkodliwych dla zdrowia – jak go prowadzić

Jesteśmy firmą, która produkuje drewniane meble. Pracownicy są zatrudnieni w warunkach narażenia na hałas i pył. Wiemy, że musimy przeprowadzać stosowne badania czynników szkodliwych. Jak natomiast mamy prowadzić rejestr tych czynników? Jak on powinien wyglądać? Czy trzeba tworzyć jeszcze inne dokumenty?

Likwidacja zakładu pracy

Jeżeli zdarzyłoby się, że pracodawca musi zlikwidować prowadzony zakład pracy, rejestr i kartę musi niezwłocznie przekazać właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu.

Natomiast w przypadku:

  • Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, podmiotów leczniczych tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz jednostek organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz
  • jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej

rejestr i karty należy przekazać odpowiednio właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji albo właściwemu komendantowi wojskowego ośrodka medycyny prewencyjnej.

WAŻNE!

Rejestry i karty należy przechowywać przez okres 40 lat, licząc od daty ostatniego wpisu.

Udostępnianie pracownikom

Samo rejestrowanie to nie wszystko. Pracodawca ma obowiązek udostępnić bieżące wyniki badań i pomiarów wpisane do rejestru i karty:

  • pracownikowi,
  • byłemu pracownikowi,
  • ich przedstawicielowi ustawowemu lub
  • pełnomocnikowi.

Żądanie powinno być wystosowane na piśmie.

Co więcej, wszystkie wymienione osoby mogą wystąpić do pracodawcy lub podmiotu przechowującego rejestr i karty, z wnioskiem o sporządzenie wyciągów, odpisów lub kopii zawartych w nich wyników badań i pomiarów.

Podstawa prawna:

  • art. 227 § 1 Kodeksu pracy,
  • art. 20 ust. 1, art. 20a ust. 1 ustawy z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (DzU z 2011 r. nr 212, poz. 1263 ze zm.), ● § 2, 18 i 19 rozporządzenia z 2 lutego 2011 r. w sprawie badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (DzU nr 33, poz. 166).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Godyń

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »