| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Przepisy bhp dla stanowisk pracy wyposażonych w laptopy

Przepisy bhp dla stanowisk pracy wyposażonych w laptopy

Świadomy pracodawca, chcąc zapewnić pracownikom pełną ochronę przed zagrożeniami wynikającymi z charakteru pracy, powinien dostosować stanowiska pracy przy laptopach do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Wymagania dla monitora

Pracodawca powinien zapewnić pracownikowi monitor spełniający następujące wymagania:

  • znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
  • obraz na ekranie powinien być stabilny, bez tętnienia lub innych form niestabilności,
  • jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,
  • regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu co najmniej 20° do tyłu i 5° do przodu oraz obrót wokół własnej osi co najmniej o 120° – po 60° w obu kierunkach, co w wypadku zastosowania oddzielnej klawiatury i myszy nie powinno stwarzać problemów dla użytkowników laptopów,
  • ekran monitora powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub wyposażony w odpowiedni filtr; obecnie standardowe wyświetlacze laptopów spełniają ten warunek.

Dostosowanie stanowiska pracy do pracownika

Pracodawca powinien umożliwiać dostosowanie stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb i przyzwyczajeń pracownika, tj.:

  • powinna być zapewniona oddzielna podstawa monitora lub regulowany stół, co w wypadku laptopa jest możliwe przez zastosowanie regulowanej wysokości stołu,
  • ustawienie wyświetlacza względem światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła,
  • klawiatura powinna stanowić osobny element wyposażenia podstawowego stanowiska pracy, a jej konstrukcja powinna umożliwić pracownikowi przyjęcie pozycji niepowodującej zmęczenia rąk i dłoni, tj. zapewniać możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0–15°, odpowiednią jej wysokość, matową powierzchnię klawiszy z kontrastowymi i czytelnymi znakami,
  • konstrukcja stołu powinna umożliwiać zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora i klawiatury oraz wygodne dla pracownika ustawienie innych elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym wystarczającą powierzchnię do pracy z użyciem elementów wyposażenia stanowiska i wykonywania innych czynności związanych z pracą bez konieczności przyjmowania przez pracownika wymuszonej pozycji ciała, zachowanie odległości nie mniejszej niż 10 cm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu, ponadto powierzchnia blatu powinna być matowa oraz w miarę możliwości jasna,
  • wysokość stołu oraz krzesła powinna zapewniać naturalne położenie rąk przy obsłudze klawiatury z zachowaniem przynajmniej kąta prostego pomiędzy ramieniem i przedramieniem, odpowiedni kąt obserwacji ekranu w zakresie 20°–50°, dostateczną przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem,
  • krzesło powinno być stabilne, wyposażone w co najmniej pięciopodporową podstawę z kółkami i podłokietniki, zapewniające wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów, mieć łatwo dostępną z pozycji siedzącej regulację wysokości siedziska i oparcia oraz jego pochylenia do tyłu, wyprofilowane siedzisko oraz oparcia dostosowane do naturalnego wygięcia kręgosłupa i ud, umożliwiające pełny obrót wokół osi pionowej krzesła,
  • stanowisko pracy powinno być wyposażone w uchwyt na dokument z regulacją ustawienia wysokości, pochylenia i odległości od pracownika, w pozycji minimalizującej uciążliwe ruchy głowy i oczu, między monitorem a klawiaturą.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU nr 148, poz. 973).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Mojecki Kancelaria Radcy Prawnego

Kompleksowa pomoc prawna dla przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK