| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > BHP > Profilaktyczna ochrona zdrowia > Powierzenie zadań służby bhp firmie zewnętrznej – jak wybrać odpowiednią

Powierzenie zadań służby bhp firmie zewnętrznej – jak wybrać odpowiednią

Chcemy zlecić wykonywanie zadań służby bhp firmie wyspecjalizowanej w świadczeniu takich usług. W jaki sposób możemy sobie zapewnić wpływ nie tylko na dobór osoby mającej wykonywać zadania służby bhp lecz także na rzeczywiste jej zaangażowanie?

Z formalnego punktu widzenia miarą zaangażowania osoby wykonującej zadania służby bhp mogą być przekazywane przez tą osobę informacje (bieżące, okresowe) o realizacji jego działań.

Kodeks pracy wyróżnia dwie formy pełnienia funkcji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Pierwsza realizowana w formie służby bhp dotyczy pracodawców zatrudniających więcej niż 100 pracowników, druga realizowana w szczególności poprzez powierzenie wykonywania zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy dotyczy pracodawców zatrudniających do 100 pracowników.

Nie ma przeszkód aby pracodawca zatrudniający do 100 pracowników – w przypadku braku kompetentnych pracowników – powierzył wykonywanie zadań służby bhp specjaliście spoza zakładu pracy spełniającemu wymagania kwalifikacyjne legitymującego się aktualnym szkoleniem okresowym w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla osób wykonujących zadania służby bhp.

Powierzenie wykonywania zadań służby bhp powinno nastąpić w formie umowy cywilnoprawnej. Jeśli kontrahentem umowy o świadczenie usług wykonywania zadań służby bhp jest firma wyspecjalizowana w świadczeniu takich usług należy zadbać o wprowadzenie do umowy klauzuli uprawniającej zleceniodawcę do:

  • żądania imiennego wskazania osoby mającej wykonywać zadania służby bhp,
  • żądania imiennego określenia osoby zastępującej osobę wskazaną do wykonywania zadań służby bhp w okresach niemożności wykonywania przez nią zadań,
  • żądania dokonania zmiany skierowanej do wykonywania zadań służby bhp,
  • sprawdzenia, czy osoby wskazane przez firmę wyspecjalizowaną spełniają wymagania kwalifikacyjne oraz legitymują się wymaganym aktualnym szkoleniem okresowym.

Służba bhp podlega bezpośrednio pracodawcy. U pracodawcy będącego jednostką organizacyjną służba bhp podlega bezpośrednio osobie zarządzającej tą jednostką lub osobie wchodzącej w skład organu zarządzającego, upoważnionej przez ten organ do sprawowania nadzoru w sprawach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Z formalnego punktu widzenia miarą zaangażowania osoby wykonującej zadania służby bhp mogą być przekazywane przez tą osobę informacje (bieżące, okresowe) o realizacji działań o których mowa w § 2 rozporządzenia o służbie bezpieczeństwa i higieny pracy, informacje współpracujących z osobą wykonującą zadania służby bhp komórek organizacyjnych zakładu i osób.

Obiektywną recenzją wykonywanych zadań może być treść protokołu z kontroli przeprowadzonej przez inspektora pracy.

Za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie a zatem i usunięcie nieprawidłowości odpowiedzialność ponosi pracodawca. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można zakładać, iż świadoma takiej odpowiedzialności pracodawcy, racjonalnie działająca osoba wykonująca zadania służby bhp w dobrze pojętym interesie także swoim będzie niezwłocznie informowała o każdej stwierdzonej nieprawidłowości.

Podstawa prawna:

  • art. 207 § 1, art. 23711 Kodeksu pracy,
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 ze zm.)
  • rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 180, poz. 1860 ze zm.).
reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Robert Ofiara

Kancelaria Adwokacka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »